Toyotan Jari-Matti Latvala kantaa ehkä suurinta voittajasuosikin viittaa torstai-iltana käynnistyvässä Suomen MM-rallissa. Kilpailu on Toyotalle kotikilpailu, sillä tiimi pitää majaansa Jyväskylän lähellä Puuppolassa.
Takavuosina suomalaiset dominoivat vuodesta toiseen Keski-Suomen sorateitä, mutta nykyään myös ulkomaisilla kuskeilla on paljon kokemusta erikoiskokeista.
– Samoja pätkiä on ajettu aika paljon ja esimerkiksi (Sebastien) Ogierilla sekä (Thierry) Neuvillella alkaa olemaan sama kokemuspohja. Toisaalta Urria on ajettu viimeksi 2012 ja Laukaa 2011. Niitä on tullut ajettua aikanaan. Jukojärvi oli vuonna 2012 viimeksi noin päin. Niistä voi vähän saada apua, Latvala kuittaa puheet kotikenttäedusta.
Toyota tuli pikavauhdilla MM-sarjaan ja autoa kehitetään kuumeisesti koko ajan myös kesken kauden. Toisaalta tilanne on sama myös muilla merkeillä, sillä WRC-autot vaihtuivat täksi kaudeksi.
Yhden kehitysaskeleen Toyota on ottanut kesän mittaa moottorin osalta.
– Meillä on uusi moottori ja eron tuntee. Se vääntää paremmin ja sitä kautta ajettavuus on parempi. Olen tosi positiivinen sen suhteen. Tehoissa ei ole suurta eroa. Maksimitehot eivät ole parantuneet, mutta vääntökäyrät kyllä, Latvala summaa.
– Alavääntö on parempaa, mikä on ollut näillä uusilla koneilla hankalaa saavuttaa. Turbon ahtopaine on 2,5 baaria, kun taas esimerkiksi vielä 2010 kaksilitraisilla koneilla ahtopaineet olivat 3,5 baaria. Silloin väännöt olivat huimasti kovempia. Se vaikuttaa viitos- kuutosvaihteella ajettavuuteen.
Kolme kertaa aiemmin voittoa Jyväskylässä juhlinut Latvala kokee, että myös tänä vuonna kaikki mahdollisuudet menestykselle ovat olemassa.
– Puolassa ei oltu kaukana. Pikkuisen isoissa urissa meni Hyundai kovempaa. Täällä ei uraa pitäisi tulla ja me on testattu näitä olosuhteita paljon. Uskon, että aikalailla kärkikahinoissa meidän pitää olla. Jos näin ei ole ja ollaan muita perässä, niin sitten on tehty jotain väärin.