Laitilan SM-rallin luokkavoittajan hylkäys aiheutti paljon huutelua somessa – ”Tämä kyllä kruunaa kaiken”

Heikki Koski-Lammi
Heikki Koski-Lammi. Kuva: Tonigraphs / Toni Ollikainen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Laitilan SM-rallissa reilu viikko sitten SM3-luokan voittoa juhlinut Heikki Koski-Lammi on joutunut pettymään karvaasti.

Koski-Lammin ja kartanlukija Ari Koposen suoritus on hylätty ja sarjapisteet menetetty.  Kilpailun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa yksi tarkastuksen kohteista oli takajarrusatulat. Autossa oli edellisessä kilpailussa puhki kuluneiden jarrusatuloiden tilalla Citroen Racingilta tilatut jarrusatulat. Ongelma on, että C2:seen tarkoitettuja satuloita ei ole enää lainkaan saatavilla, vaikka auton kansainvälinen luokitus on vielä voimassa.

 -Tällä kertaa kisan lopputulos ratkaistiin näköjään sitten näin paperilla eikä ajamalla.  Ei näköjään ole vastustanut vielä tarpeeksi. Tämä kyllä kruunaa kaiken, sanoo pettynyt Heikki Koski-Lammi tiedotteessa.

Koski-Lammin hylkäys julkistettiin viikko Laitilan kisan jälkeen. Se aiheutti melkoista parranpärinää sosiaalisessa mediassa viikonlopun aikana. Rallin SM-sarja julkaisi asiasta vastineen maanantaina oikaistakseen vääriä tietoja.

– Tosiasioiden ei ole suotta annettu häiritä päätöksentekoa, kun ”asiantuntijat” ovat laittaneet aihetta järjestykseen ja haukkuneet luonnollisesti prosessissa AKK-Motorsportin, Ralli SM -sarjan ja erityisesti kaikki henkilöt, jotka jollain tapaa ovat näiden tahojen ”leivissä”, tiedotteessa julistetaan.

– Vaikka tällaisissa tapauksissa harvoin mikään paranee selittämällä, niin selitetään silti. Jos edes tulevaisuudessa vastaavan tapauksen yhteydessä joku muistaisi, että tämä prosessihan on selitetty muinoin ”Koski-Lammi Gaten” yhteydessä ja vaivautuisi kertomaan pari faktaa, tiedotteessa jatketaan.

Koski-Lammi Motorsport oli jättänyt uuden jarruosan luokittelematta ja tämä johti hylkäykseen.

– Mikäli johonkin autoon on mahdotonta, tai erittäin hankalaa ja kallista saada jotain tiettyä osaa, on kansallisella liitolla halutessaan mahdollisuus sallia tämän osan korvaaminen jollain vastaavalla, kansallisesti luokiteltavalla osalla. Tällainen luokittelu tapahtuu kilpailijan tekemän anomuksen pohjalta sääntökirjan kohdan ”Kansallinen luokitus ja kansallisesti luokitellut autot / osat” mukaisesti.

Rallin SM-sarjan kattavan selostuksen asiasta voi katsastaa TÄMÄN LINKIN kautta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat