Lähde: Rallin MM-sarjaan sittenkin järisyttävä mullistus, joka toisi lisää tiimejä?

Rallin MM-sarjassa saatetaan nähdä merkittävä muutos jo ensi vuonna.
Kalle Rovanperä
Jäävätkö Rally1-autot historiaan jo ensi kauden jälkeen? Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime viikolla kiihtyivät huhut, joiden mukaan rallin MM-sarjan pääluokassa saatettaisiin kilpailla tehostetuilla Rally2-autoilla kaudesta 2025 eteenpäin. Muutoksella pääluokkaan saataisiin hyvin todennäköisesti enemmän kilpailua.

M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener tyrmäsi sittemmin huhut. Brittipomo painotti, ettei muutosta ole mahdollista toteuttaa näin lyhyellä aikavälillä.

Lue lisää: MM-rallipomolta täystyrmäys villeille huhuille

Rallin MM-sarjan pääluokan WRC-tallit olivat jo aiemmin linjanneet, että ne haluavat kilpailla nykyisillä Rally1-autoilla kauden 2026 loppuun saakka. Mutta tuoreimpien tietojen mukaan asiaa ei olekaan lyöty lopullisesti lukkoon, uutisoi Dirtfish-sivusto.

Kansainvälinen autoliitto FIA perusti viime vuoden puolella työryhmän, jonka tehtävänä on miettiä ratkaisuja rallin MM-sarjan ongelmiin. Ongelmakohdista isoin on se, että pääluokassa on mukana vain kourallinen Rally1-autoja – esimerkiksi kauden 2024 avaavassa Monte Carlon MM-rallissa Toyota, Hyundai ja M-Sport ajattavat yhteensä kahdeksaa Rally1-autoa. Rally2-luokan autoja on sen sijaan mukana moninkertainen määrä.

Dirtfishin mukaan David Richardsin ja Robert Reidin johtama työryhmä puntaroi yhä Rally2-vaihtoehtoa MM-sarjan pääluokkaan. Tiettävästi kilpureihin lisättäisiin muun muassa aerodynaamisia osia ja moottorista otettaisiin irti 300 hevosvoimaa. Autoilla olisi 300 000 euron hintakatto.

Työryhmän tavoitteena on saada ensi vuonna lähtöviivalle peräti 25 pääluokan autoa. Niin sanotuilla Rally2+-autoilla se voisi olla mahdollista, mutta matkassa on monta mutkaa.

Nykyiset WRC-tallit ovat investoineet rutkasti nykyisiin Rally1-luokituksen hybridiautoihin, jotka debytoivat MM-sarjan pääluokassa kaksi vuotta sitten. Tiimien intresseissä on saada investoinneilleen täysi tuotto viiden vuoden jaksolla.

Toisella puolella vaakakupissa on MM-sarjan pääluokan ahdinko. Tänä vuonna mestaruudesta taistelee realistisesti vain kolme kuljettajaa: Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak sekä Toyotan Elfyn Evansin. Täysipäiväisiä WRC-kuljettajia on alkavalla kaudella vain kuusi, kun taas osa-aikaisten listalta löytyy Kalle Rovanperän, Sebastien Ogierin ja Esapekka Lapin kaltaisia kovia nimiä.

Tiettävästi rallin MM-sarjan tulevaisuuden kannalta isoista kysymyksistä käydään ratkaisevia keskusteluja tammikuun aikana. Sen jälkeen työryhmän on määrä esitellä ehdotuksensa FIA:n maailman moottoriurheiluneuvostolle, joka käsittelee asiaa 28. helmikuuta.

Lue myös nämä