Rallin MM-sarjan neljäs osakilpailu, tuhansista mutkistaan kuuluisa Korsikan ralli, pärähtää käyntiin perjantaiaamuna. Rallit.fi analysoi asvalttikisan avauspäivän reitin.
Perjantai 29.3.
Perjantain aikataulu Suomen aikaa 09.29 EK1 Bavella 1 17,60 km 10.24 EK2 Valinco 2 25,94 km 11.32 EK3 Alta-Rocca 1 17,37 km 13.41 Renkaiden vaihto Porto-Vecchio 15.05 EK4 Bavella 2 17,60 km 16.00 EK5 Valinco 2 25,94 km 17.08 EK6 Alta-Rocca 2 17,37 km YHTEENSÄ 121,82 km
Perjantain erikoiskokeet ajetaan saaren eteläosassa. Porto-Vecchion kaupungista länteen lähtevä 60 kilometrin lenkki ajetaan kahteen kertaan käymättä huollossa – vain renkaat vaihdetaan välissä. Illan päätteeksi toisen kierroksen päälle on edessä yli sadan kilometrin siirtymä huoltoparkkiin Bastiaan.
Bavellan erikoiskoe on uusi, vaikkakin sen reittiä on käytetty vuonna 1989 erikoiskokeella Kamiesch – Maison Forestiere d’Arsa. Pätkä ajetaan mäntymetsässä ja reitti kohoaa kokonaisen kilometrin lähdöstä maaliin. Tie on hyväpintainen ja leveä, mutta lopussa on muutama tiukka neulansilmä.
Valinco on lyhennetty versio vuonna 2015 ajetusta Zerubia – Martinin erikoiskokeesta, jolla Pontus Tidemand ja Kevin Abbring ajoivat tuolloin ulos. Tätäkin reittiä on ajettu eri suuntiin 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alkupuolella. Lisäksi Esapekka Lappi on ainoa nykyisistä WRC-kuskeista, joka ajoi pätkän vuonna 2014 Korsikan kuuluessa rallin EM-sarjaan.
Valincon ensimmäiset 2,8 kilometriä ajetaan röykkyisellä ja kapealla tiellä, jota reunustavat kivet, kalliot ja muurit. Seuraava tieosuus on tyypillisemmän korsikalainen, mutta tien reunassa on edelleen kovia esteitä muutaman kilometrin ajan. Tämä tie on kuitenkin jouhean nopea ja etenkin 18 kilometrin kohdilla tulee makea sarja kallistettuja mutkia.
20,9 kilometrin kohdalla risteys katkaisee rytmin, tiestä tulee kapeampi ja mutkista tiukempia. Vuoden 2015 incar-videoiden perusteella tien pinta muuttuu vähitellen röykkyisemmäksi, kunnes 22,8 kilometrin kohdalla asvalttipinta on uusittu. Tälle osuudelle on rakennettu myös betoniset ojat, mikä vähentää tielle ajautuvan soran ja mullan määrää. Pätkän loppuosa muistuttaakin hieman Katalonian asvalttierikoiskokeita.
Päivän kolmas erikoiskoe Alta-Rocca on jälleen tavallaan tuttua muutaman vuoden takaa. Vuonna 2014 osia pätkästä ajettiin Sartene – Oronen erikoiskokeella, osittain eri suuntiin. Vuoden 2015 Sotta – Chialzan loppuosuus taas muodostaa koko Alta-Roccan, tosin myöskin eri suuntaan ajettuna. Täten voidaan kuitenkin puhua uudesta erikoiskokeesta.
Pätkän aluksi ylitetään iso silta. Alussa tie on taas tyypillistä Korsikaa tökkivine rytmeineen. 1,6 kilometrin kohdalla neulansilmästä käännytään tielle, jolla pinta vaihtuu jatkuvasti röykkyisestä tasaiseen (ainakin vuonna 2015). Tie on suurimmaksi osaksi jouhean nopeaa, mutta välillä vastaan tulee teknisiä osuuksia kuten neulansilmämutkia, jotka tekevät pätkän luonteesta yhdessä pinnanmuutosten kanssa poukkoilevan. 10,7 kilometrin kohdalla tiukka risteys keskellä kylää johdattaa hyväpintaiselle ja leveälle tielle. Se on aluksi myös nopeaa, kunnes 15 kilometrin kohdilla mutkista tulee tiukempia, ja pätkä päättyy lopulta neulansilmään.
Tien pinta ja lähtöjärjestys
Asvalttiralleissa tyypillisesti paras lähtöpaikka on ensimmäisenä, sillä mutkien oikominen tuo tielle likaa, mikä heikentää pitoa. Korsikalla lähtöpaikalla ei ole juurikaan merkitystä, sillä tiet ovat röykkyisiä, joten pito vaihtelee jatkuvasti muutenkin.
Tänä vuonna puhtaimmille teille pääsee MM-pistetilanteen ykkönen Ott Tänak. Peräänsä hän saa viime vuoden voittajan Sebastien Ogierin ja sen jälkeen Thierry Neuvillen. Sebastien Loebin lähtöpaikka on vasta seitsemäs, mutta viime vuonnakin hän ajoi pohja-aikoja letkan hänniltä startatessaan.