Kuohahtaako Hyundailla? Tallipomolta kryptinen lausunto: ”Olen kuullut jotain juttuja”

Hyundai laittoi täksi kaudeksi palettinsa uusiksi rallin MM-sarjassa.
Ott Tänak
Ott Tänak vauhdissa Hyundain testialueella. Kuva: Ilkka Lamminsivu
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundai teki viime vuoden lopulla sopimuksen virolaisen Ott Tänakin kanssa. Tänak palaa korealaisvalmistajan leipiin vain vuoden tauon jälkeen M-Sportilta.

Hyundailla on nyt kaksi tähtikuljettajaa, sillä tallissa jatkaa myös tallin monivuotinen luottopelaaja, belgialainen Thierry Neuville.

Kaksi arvonsa hyvin tuntevaa kuljettajaa on samaan aikaan sekä uhka että mahdollisuus. Rallipiireissä on pohdittu sitä, kuohahtaako tallissa viimeistään siinä vaiheessa, kun talli mahdollisesti valitsee ykköshevosensa kuljettajien mestaruustaisteluun. Miten Neuvillen tai Tänakin ego kestää sen, jos toinen heistä on lähempänä mestaruutta ja tallimääräyksiä alkaa tulla?

Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul ei ole aiemmin tehnyt Tänakin kanssa yhteistyötä, mutta luotto virolaiseen on kova.

– Ottin vahvuus on nopeus. Hänen heikkoutensa, en tiedä. Olen kuullut jotain juttuja, mutta hän on kypsynyt paljon valintojensa suhteen. Jossain vaiheessa tulee se piste, kun on valittava oma polkunsa. Odotan näkeväni sen. Se voi olla tallin kannalta hankalaa hallita, mutta luotan omaan kokemukseeni, Abiteboul sanoi RTBF:n mukaan.

– Thierryn kohdalta nostaisin taas esiin sitoutumisen ja valtavan kokemuksen. Hän on todella päättäväinen. Heikosta kohdasta sanoisin, että tiedämme menettäneen viime vuonna mahdollisuuden. Meillä oli mahdollisuus voittaa paljon, mutta se ei koskaan materialisoitunut. Meidän täytyy pystyä hallitsemaan näitä tilanteita, odotuksia sekä paineita, Abiteboul sanoi.

Tänakin ja Neuvillen lisäksi Hyundailla ajavat tällä kaudella Andreas Mikkelsen, Dani Sordo sekä Esapekka Lappi. Sen sijaan Teemu Suninen jäi ilman ajopaikkaa hieman yllättäenkin. Se oli vastoin Hyundain aiemmin linjaamaa strategiaa.

– Teimme Esapekan kanssa sopimuksen ja hän halusi hieman perääntyä ja ajaa vain osan kisoista. Sen jälkeen halusimme toisen täysipäiväisen kuljettajan. Kun teimme päätöksen, emme vielä tienneet, että Kalle Rovanperä ajaa vain puolittaisen kauden, Abiteboul perusteli.

– En tehnyt sitä, mitä sanoin haluavani tehdä eli tuoda nuoren kuljettajan mahdollisesti neljänteen autoon. Kun näimme, että emme pysty sitä tekemään ja sen, mitä oli pelissä tällä kaudella, niin meidän piti saada oikeanlainen ratkaisu tilanteeseen. Näiden kahden muun auton tehtävänä on tukea Ottia ja Thierryä aina kaikin mahdollisin keinoin.

Ratkaisujen takana oli toki muutakin.

– Oli selvää, että viime vuonna Thierryn harteilla oli liian paljon painetta. Aivan liian usein hän kantoi koko Hyundaita harteillaan. Se ei ole järkevää. Meidän täytyy pystyä nojaamaan myös muihin kuljettajiin, Abiteboul jatkoi.

Nyt tilanne on muuttunut. Hyundai on tällä kaudella ainoa MM-sarjan tiimi, jonka riveissä ajaa kaksi täysipäiväistä kuljettajaa, jotka molemmat pystyvät ajamaan mestaruudesta.

– Kun meillä nyt on kaksi mestarikandidaattia samassa tiimissä, niin se ottaa vähän paineita pois Thierryn hartioilta…minun harteilleni. Sitä ei ole välttämättä aina helppoa hallita ja meidän pitää luoda selkeät säännöt kahdelle autolle ja myös kolmannelle, Abiteboul sanoi.

Kauden alussa kaikki saavat kuitenkin ajaa kilpaa. Tallimääräyksille ei ole mitään tarvetta.

– Kauden alussa tilanne Thierryn ja Ottin suhteen on hyvin selkeä, eikä mitään ohjeita tarvita. Kauden aikana nähdään sitten, miten asiat kehittyvät. Meillä on kolmas osa kaudesta, milloin nämä kysymykset ovat mietittävinä. Tässä kaudessa on kysymys myös tiimin kurinalaisuudesta ja älykkyydestä egojen ja kunnianhimojen hallinnassa, Abiteboul linjasi.

Lue myös nämä