Quantcast

Kuka on rallicross-sensaatio Juha Rytkönen? Pikkukaupungin poika hamuaa maailmanmestariksi

Juha Rytkönen
Juha Rytkönen. Kuva: Ferratum Team
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Juha Rytkönen iski salamana suuren yleisön tietoisuuteen, kun mies oli upeasti toinen MM-rallicrossdebyytissään Kouvolassa elokuun lopussa. Rytkösen ajotaidot ovat olleet lajiväen tiedossa, mutta huippusuoritukset Hyundai i20 Supercarin ratissa nostivat suonenjokelaisen kertaryminällä lajin kirkkaimmalle huipulle.

Rytkösen tie rallicrossin MM-sarjaan on ollut mielenkiintoinen. Innostus moottoriurheilua kohtaan tuli jo verenperintönä, sillä sekä linja-autonkuljettajana työskentelevä isä että pankkivirkkailijana toimiva äiti olivat tiiviisti mukana jokamiesluokassa.

– Kyllä se kipinä autourheiluun on syttynyt ihan pienenä. Vanhemmat ovat harrastaneet jokamiesluokkaa, ja minä olen siellä mukana pyörinyt aivan vaippaikäisestä saakka. En edes muista, kuinka nuoresta. Hiacen takakontissa on matkustettu kisapaikoille, 29-vuotias Rytkönen muistelee hymyssä suin.

Nopeasti pikku-Juhan polte ajaa itse kävi niin suureksi, että jos jonkinlaista menopeliä piti saada alle.

– Olen varmaan ollut jotain kuusi tai seitsemän vuotta, kun ensimmäistä kertaa sitten itse pääsin ajamaan autolla. Se oli iskän työauto itse asiassa, mutta ei sentään linja-auto, Rytkönen naurahtaa.

– Ajoin sen vähän myöhemmin katolleen. Ei kestänyt oikein hanskat mukana intoa.

Juha Rytkönen
Juha Rytkönen jokkiskisassa vuonna 2016 Kemorassa.

Kartingia ja jääkiekkoa

Palavaa intohimoa ajamista kohtaan tyydytettiin myös karting-radoilla, jonne Rytkösen perheen tie vei kesäisin lähes päivittäin.

– Autourheilukipinä lähti pikku hiljaa kasvamaan. Aina sitä halusi ajamaan. Kesät ajoin kartingia ja melkein joka ilta oltiin jossain. Vähitellen myös koppiautolla treenattiin, tehtiin niihin jatkopolkimia ja kaikkea. Aika voimakkaasti on se homma ollut koko ajan läsnä elämässä.

– Kartingia ajoin kilpaa 14-15-vuotiaaksi saakka. Talvet pelasin jääkiekkoa SuKiKassa. Eipä sitä paljoa muuta ehtinyt, Rytkönen summaa.

Kartingin lisäksi nuori Rytkönen kiekkoili Suonenjoen Kiekko-Karhuissa teinivuosiinsa saakka. Samassa joukkueessa ja naapuruston pihapeleissä viihtyi myös nykyisin Jokereiden KHL-joukkueessa pelaava taitava hyökkääjä.

Pakarisen Iiro oli kyllä pikkaisen eri luokkaa jo siinä vaiheessa. Hän lähti eteenpäin jääkiekossa ja minä jatkoin autourheiluun. Olemme käyneet myös kaikki koulut samoilla luokilla ja asuttiin ihan lähekkäin. Yhteisiä pihapelejä on paljon takana.

Juha Rytkönen
Juha Rytkönen voitti Toyota Starletilla vuonna 2018 autokrossin SM-kultaa.

Kun jokkisradat aukesivat Rytköselle, imaisivat ratapuolen kisat ja mies miestä vastaan -taistelu mukaansa entistä rajummin.

– Jokkikseen vaihdettiin lennosta, kun 15-vuotiaana sai sitä luokkaa ruveta ajamaan. Sitten oltiin heti niissä hommissa mukana. Vielä viime vuonna olen viimeksi jokkista ajanut. Se oli pitkään minun ykköslajini, Rytkönen sanoo.

– Jonkin verran ajoin myös rallisprinttejä. Kun täytin 18 vuotta, tulivat myös rallihommat mukaan.  Jokkis oli siinä rinnalla kuitenkin koko ajan. Viimeiset viisi vuotta on ollut näitä crossihommia enemmän.

Rallista menestystä, mutta intohimo crossissa

Rytkönen ajoi rallia vuosien 2011-2017 välillä hyvällä menestyksellä. F-rallisarjassa Rytkönen oli Opel Astran ratissa vuonna 2015 hopealla, kunnes kaudella 2017 tuli kirkkain palkinto eli mestaruus. Kaudella 2014 Rytkönen ajoi myös muutaman SM-rallin. Tampereen osakilpailussa kartturina oli muuan Jonne Halttunen. Jyväskyläläinen lukee tätä nykyä nuottia rallin MM-sarjassa kilpailevalle Kalle Rovanperälle.

Juha Rytkönen Toyota Starletilla rallipikataipaleella.

Vaikka rattimiehen elkeet tuli todistettua myös rallin puolella, Rytkönen ei saanut erikoiskokeista samaa nautintoa, mitä kunnon rallicross-kapinat antavat hänelle.

– Ajoin 2011 yhden vuoden rallicrossia, mutta se ei vielä siinä vaiheessa jäänyt jostain syystä pysyväksi. Vuonna 2017 hommasimme ensimmäisen auton, ja siitä asti rallicross on ollut ihan päähommana. Siinä välissä keskityttiin enemmän ralliin, Rytkönen kertaa.

– Kyllä se mies miestä vastaan -taistelu ja ratahommat  ovat se minun juttuni. Koin rallin ajamisen jopa vähän tylsäksi. Rallin ajaminen oli ihan kivaa, mutta muuten vähän puuhastelua. Sytyttää enemmän, kun on monta autoa radalla, ja yhteisö on todella tiivis. Ei tarvitse missään metsässä kiviä potkiskella.

Juha Rytkönen ajoi Opel Astralla Jari-Pekka -rallissa vuonna 2017.

Pitkä tausta moottoriurheilussa on tuonut ajotaitojen lisäksi myös kokemusta kovista paikoista sekä erilaisten autojen tekniikasta. Nousu rallicrossin MM-sarjaan on ollut nopea, mutta tukijoukot ovat sitä osanneet odottaa. Kaudella 2018 Rytkönen otti SM-kultaa autokrossiluokassa, seuraavana vuonna kuninkuusluokassa Supercarissa ja tällä sesongilla on otettu harppaus MM-tasolle.

Vaikka menestystä tuli heti ensiyrittämällä rallicrossin MM-sarjassa, on Rytkönen silti vielä matkansa alussa.

– Aika äkkiä nousin tähän nelivetoautoon, ja sitä kautta uskon, että ajotekniikassa riittää vielä kehitettävää. Se on minulla kehityskohteena. Toki kisat ovat nyt menneet hyvin, mutta sillä puolella voisi vielä parantaa.

Pikkukaupunki Suonenjoen poika on sihdannut tähtäimensä niin korkealle kuin mahdollista.

– Suurimpana tavoitteena on vakiinnuttaa paikka MM-sarjassa jollain tavalla. Ensi vuonna pyritään siihen, että voisi ajaa vähintään kuusi MM-osakilpailua ja saisi sitä kautta paikan lunastettua huipulla, Rytkönen paaluttaa.

– Tavoite on saada hommasta jatkuvampaa ja pysyvämpää. Mestaruus on tietenkin tavoitteena sitten parin vuoden päästä.

Lue myös: Juha Rytkönen suomalaistiimissä rallicrossin MM-sarjan osakilpailuihin – ”Pettynyt olen, jos emme pääse semifinaaleihin”

Katso alta video Rytkösen huikeasta MM-debyytistä, jossa hän ylsi kakkoseksi Kouvolassa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat