Klassikon paluu Suomen MM-ralliin – näiltä pätkiltä Kalle Rovanperä lähtee hakemaan torjuntavoittoa

Suomen MM-ralli käynnistyi torstai-iltana Harjun kaupunkierikoiskokeella, mutta kunnon metsäpätkille päästään perjantaina heti aamusta. Rallit.fin reittiasiantuntija käy läpi päivän kattauksen.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Perjantain lenkki Jyväskylän koillispuolella on lähes täysin uusi viime vuoteen verrattuna. Se on nyt myös suhteellisen lyhyt, kun erikoiskoekilometrejä kertyy vain reilut sata.

Tämä varmasti helpottaa tilannetta MM-sarjan kärkimiehelle Kalle Rovanperälle, vaikka toisaalta nyt perjantainakin erikoiskokeiden kahden ajokerran välissä esiintyvät vetomiehet saattavat piirrellä teille omat linjansa. 

Perjantai 4.8.

Perjantain aikataulu:

08.05 EK2: Laukaa 1 (11,78 km)
09.03 EK3: Lankamaa 1 (14,21 km)
10.21 EK4: Myhinpää 1 (15,51 km)
11.35 EK5: Halttula 1 (9,14 km)
13.02 Huoltotauko Paviljonki
14.32 EK6: Laukaa 2 (11,78 km)
15.30 EK7: Lankamaa 2 (14,21 km)
16.48 EK8: Myhinpää 2 (16,48 km)
18.05 EK9: Halttula 2 (9,14 km)
20.05 EK10: Harju 2 (3,48 km)

Päivän avaa jälleen Laukaa, mutta nyt täysin uudella alkuosalla. Oliver Solbergin paikkaa ei siis ajeta tänä vuonna. 

Laukaa 2023 (punainen) ja 2018–2022 (turkoosi)

Pätkä alkaa samantyylisellä leveähköllä yksityistieosuudella kuin suuri osa vanhasta versiosta – pitkiä suoria ja yksittäisiä tiukkoja mutkia – mutta sitten tulee syheröisempi ja kapeampi osuus, joka näkyy seuraavalla videolla ajassa 0:24 – 2:58.

Viiden kilometrin jälkeen liitytään edellisvuoden reitille ja tie muuttuu taas hieman leveämmäksi. Kovavauhtinen osuus päättyy lossimutkaan ja jatkuu tiukkojen peltomutkien sarjalla. Lopuksi vielä kierretään risteyskolmio väärältä puolelta ja jatketaan kovavauhtisesti maaliin osuudelle, jossa Esapekka Lappi kaatoi autonsa vuonna 2018. Tänä vuonna maaliviiva on vieläpä yhden vauhdikkaan nypynylityksen pidemmällä kuin viime vuonna.

Lankamaa on käännetty jälleen tuttuun ajosuuntaansa, johon sitä ajettiin viimeksi 2017. Samalla tosin pienen tien osuus on jätetty kokonaan pois, joten erikoiskoe on luultavasti koko rallin nopein.

Lankamaa 2023 (punainen) ja 2022 (turkoosi)

Pätkä alkaa nyt pitkästä aikaa maatilan halki kulkevalta pieneltä tieltä, jossa Colin McRae ajoi puuhun vuonna 1998. Samat kuviot eivät nyt onnistuisi, sillä paikkaan on sittemmin rakennettu konehalli, ja tielinja menee hieman eri paikasta. Liittymä varsinaiselle Lankamaan pätkälle on silti ahdas ja pehmeä, joskin pätkän ainoa hidas paikka. 

Seuraavien osioiden keskinopeus viime vuonna eri suuntaan ajettaessa oli rapsakat 141,9 km/h. Alku on tavanomaisempaa metsätietä, jossa leveys ja rytmi vaihtelevat yllättäen, ja tien reunassa on ojien sijasta kiviä ja puita.

Puolivälin jälkeen käännytään harjuosuudelle, jossa hieman leveämmällä tiellä on liukkaan hiekkainen pohja ja penkat reunassa. Harjuosuudeltakin löytyy mutka, jossa on Colin McRaen nimi, tämä vuodelta 1992. Tie muuttuu taas pinnaltaan tavallisemmaksi, kapeammaksi ja hieman teknisemmäksi kolme kilometriä ennen maalia. Aiempien vuosien takaviistoristeyksestä käännytään nyt etuviistosti oikealle maaliin.

Kuuntele alta Rallipodin tuorein jakso, jossa ruoditaan Suomen MM-rallia ja Kalle Rovanperän tulevaisuutta! Voit kuunnella sen myös Spotifyssä täältä. Muista pistää Rallipodi tilaukseen! Juttu jatkuu upotuksen alapuolella.

Myhinpää on 15-kilometrisenä päivän pisin erikoiskoe. Se on ehdoton suurajoklassikko, jolta löytyy päivän ainoat hypyt ja eniten kovapintaista valtiontietä. Pätkää on ajettu viimeksi vuonna 2015, jolloin ajosuunta oli päinvastainen. Vuotta aiemmin ajettiin samaan suuntaan, mutta silloin mukana oli vauhdikas pienten teiden lenkki. Nyt puolestaan rytmiä rikotaan kahdella shikaanilla, joista jälkimmäinen on Myhinpään kylällä Konnekosken risteyksessä.

Myhinpää jakaantuu kahteen osaan: alku on leveämpää ja vauhdikkaampaa, lopun museotie taas hieman kapeampaa ja teknisempää. Pätkän alkuosuudelta löytyy myös kuuluisat triplahypyt ja vauhdikkaita ylityksiä, kun taas juuri ennen Myhinpään kylää on pitkä vauhtisuora. Museotiellä on puolestaan useampia tiukkojen mutkien sarjoja, mutta myös pitkiä suoria ja vähemmän hyppyjä. Puusilta 1,6 kilometriä ennen maalia voi olla myös liukas sateella.

Halttula on uudemmille rallifaneille oudompi nimi, mutta pätkää ajettiin MM-rallissa vuosien 1989 ja 1995 välillä. Tämä versio on lähes täysin sama kuin vuosina 1989–1993, alku on vain nyt yhden risteyksen verran pidempi.

Pätkä on hieman epätyypillinen Suomen MM-rallille, nimittäin nyppyjä löytyy niukasti, eikä varsinkaan yhtäkään hyppyä. Suorat ovat pitkiä ja niiden väliset mutkat usein ysikymppejä. Joillekin pätkästä tuleekin mieleen Pohjanmaa-ralli.

Alussa ja lopussa on kapeat mutta hyväpintaiset yksityistiet, joiden välissä kaasutellaan reilu kilometri leveää valtiontietä. Vaikeimmat paikat ovat ensimmäinen peltoristeys, viimeiselle pikkutielle kääntyvä takaviisto sekä erikoiskokeen maalipään jyrkkä S-mutka.

Perjantain päätteeksi ajetaan Harju toistamiseen. Tällä kertaa myös perjantain versio ajetaan kahden kierroksen muodossa. Pätkää edeltää kokoomatauko Satamassa, minkä avulla saadaan muutettua lähtöjärjestystä.

Katso alta kooste Suomen MM-rallin testierikoiskokeen tapahtumista.

Lue myös nämä

  • Uusimmat