Quantcast

Kärkkyykö Jari Huttunen tätä pestiä Fordin WRC-tiimistä? – ”Sen tason kuskien määrä markkinoilla on aika pieni”

Jari Huttunen
Jari Huttunen. Kuva: Jorge Cunha/DPPI
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin rallitiimi nimesi hiljattain ensimmäisen kuskinsa kaudelle 2022, kun irlantilaisen Craig Breenin siirtyminen Hyundailta brittitalliin vahvistettiin. 

Malcolm Wilsonin johtama M-Sport ei ole vielä julkistanut muita ensi kauden kuljettajiaan Puma Rally1 -hybridin rattiin, mutta oletettavasti ranskalainen Adrien Fourmaux saa yhden ykköskaliiberin auton käyttöönsä. Myös brittiläinen Gus Greensmith mielii jatkaa M-Sportilla ja myös konkari Sebastien Loeb kävi viime viikolla testaamassa Pumaa.

Teemu Sunisen siirryttyä Hyundaille on M-Sportilla auki myös johtavan kuskin pestin tiimin WRC2-luokan (ensi kaudella Rally2) Fiestan ratissa. Tallipomo Richard Millener myöntää, että sopivan WRC2-kuskin löytäminen ei ole helppoa.

– Jos katsoo kuljettajien tasoa, jotka ovat tässä luokassa ajaneet, niin he kaikki ovat joko nykyisiä tai entisiä WRC-kuskeja. Tuskin tätä luokkaa alunperin sitä varten suunniteltiin, mutta se on nyt pelin henki, Millener sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Meidän tavoitteena on löytää joku, joka on nopea ja joka voi kehittää autoa sekä tuoda tuloksia.

Fiesta Rally2:n rattiin on tyrkyllä Hyundain jättänyt Jari Huttunen, jota on vahvasti huhuttu brittitalliin. Huttunen ja manageri Marcus Grönholm kyllästyivät korealaisvalmistajan leirissä kiuruvetisen kohteluun, kun loistavista näytöistä huolimatta tilaisuutta WRC-auton ratissa ei tullut.

M-Sportilla on vahva historia suomalaiskuskeista. Onhan tiimin riveissä ajaneet Grönholmin lisäksi Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala ja viime vuosina Suninen.

Tällä kaudella kilpailu WRC2-luokassa on ollut äärimmäisen kovaa. Luokan mestaruuskamppailussa norjalainen Andreas Mikkelsen vei pidemmän korren maanmiehestään Mads Östbergistä.

Luokka on ollut vuosien ajan Skodan temmellyskenttä, mutta Millener kokee, että myös Fiesta Rally2:ssa on suorituskykyä.

– Loppujen lopuksi kaikissa ralleissa, joihin Teemu osallistui Rally2-autolla, hän joko johti kisaa tai ainakin taisteli kärkisijoista. Sitten hän ajoi muutaman kerran ulos, mikä vei häneltä voittomahdollisuudet, Millener kertaa.

– Se maksoi meille aika paljon, koska emme saaneet tuloksia realisoitua. Jos katsoo pätkäaikoja, olemme olleet kilpailukykyisiä. Me etsimme kuskia, joka pysyy siihen vauhtiin. Haluamme jonkin, joka tekee oikeutta autolle.

Brittipomon mukaan vaihtoehtoja ei ole kuitenkaan liikaa.

– Sen tason kuskien määrä markkinoilla on aika pieni. Sen parissa me teemme nyt kovasti töitä. Haluamme olla kilpailukykyisiä siinä kategoriassa.

Vahvasti näyttää siis siltä, että suomalaiskuskit saattavat vaihtaa talleja päikseen. Suninen debytoi komeasti Kataloniassa viime viikonloppuna ajamalla luokan toiselle sijalle Hyundain uudella Rally2-autolla, joka on vielä raakile. Jokelalainen saa toisen näyttöpaikan myös kauden päättävässä Monzan MM-rallissa.

Sunisen poistuttua M-Sportilta, olisi väylä ainakin olemassa Huttuselle. Aika näyttää, kuinka käy.

Katso WRC2-luokan parhaat palat Katalonian MM-rallista. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,390543″ ap mute]

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat