Kalle Rovanperä mestaruusvauhdissa – yksi asia yllätti suomalaisen täysin

Toyotan Kalle Rovanperä löi muille luun kurkkuun Keski-Euroopan MM-rallin toisen ajopäivän aamulenkillä.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kun viisi erikoiskoetta on ajettu, johtaa Rovanperä rallia jo 29,2 sekunnin erolla toisena olevaan tallikaveri Elfyn Evansiin nähden.

Rovanperän vauhti oli aamupäivästä suorastaan mykistävää ja yhtä pientä lipsahdusta lukuun ottamatta suomalainen ajoi hyvin puhtaasti.

– Joo, muuten on tullut kyllä puhtaasti. Kyllä se aika hurja on se keli. Sillä aamun ekalla varsinkin se on välillä niin sanotusti ihan herran haltuun. Seisovaa vettä on niin paljon leikkauksissa ja tien reunoissa, että se kyllä imaisee sen auton aika pahasti. Mennään välillä vähän mistä sattuu, Rovanperä sanoi.

Rovanperä kertoi, ettei hän ollut juurikaan tehnyt muutoksia noutteihin.

– En oikeastaan mitään. Nuotit olivat ihan hyviä. Kelinuotteja nyt ei itse kannata tehdä muutenkaan. Mutta kyllä siellä oli meilläkin yllättävän likaisia paikkoja muutamia. Nuo kaksi viimeistä olivat aika puhtaita. Aikojen perusteella likaantunut muille aika paljon, Rovanperä totesi.

Sääennuste lupasi koko perjantaipäiväksi sadetta, mutta tämä ennuste ei ole toteutunut. Aiheuttaako se päänvaivaa?

– Kyllä se ehkä vähän saattaa aiheuttaa. On siellä niin paskaista, että rengasvalinta on sillä tavalla aika selkeä, mutta jos se nyt sattuu paljon kuivumaan, niin sitten se voi rengaspakettiinkin tehdä vähän muutoksia. Mulle olisi käynyt se märkä oikein hyvin. Rengasvalinta on helppo tehdä, kun se on ihan selkeä, Rovanperä linjasi.

Rovanperän johto on tässä vaiheessa jo puolen minuutin luokkaa. Tarkoittaako tämä sitä, että iltapäivän vaikeimmilla pätkillä voi jo vähän varmistella?

– Joo, katsotaan nyt mikä se keli on. Yritetään pitää hyvä rytmi päällä, kun tuokin on tullut nyt ihan omalla ajolla, mutta kyllä siellä varmasti iltapäivällä saa olla tarkkana, kun alkaa olla pitkiä leikkauksia ja pitkiä osuuksia mutaa, niin veikkaan, että tuo ensimmäinen varsinkin pitää tulla vain fiksusti läpi, suomalainen suunnitteli.

Rovanperä ei varsinaisesti hyökännyt aamupäivällä, mutta toki tuollainen aikaero ei tule ihan vain perusajamisella.

– Kyllä tuohon vauhtiin pitää jo vähän iskeäkin, mutta ei ole mitään yliyrittämistä ollut, hän sanoi.

Rovanperän johtoa voi tässä vaiheessa pitää jo aika ylivoimaisena. Onko se yllättänyt, että erot pääsivät repsahtamaan jo näin suureksi?

– No, on se yllättänyt. Varsinkin noilla kahdella viimeisellä, kun tuntui, että se oli jo meilläkin puhtaampi ja ei olisi ollut edes niin paljon paikkoja, missä leikata, joten likaa ei niin paljon tulisi. Mutta on kai sitä pakko olla tullut jonkin verran, kun noin isoja nuo erot ovat, Rovanperä pohti.

Rovanperä ajaa Keski-Euroopan rallissa enää vain tallikaveri Evansia vastaan. Oletko hänen tekemisiään seurannut yhtään?

– En ole kyllä seurannut, Rovanperä naurahti.

Keski-Euroopan MM-rallissa ajetaan perjantaina vielä kolme erikoiskoetta. Kilpailu päättyy sunnuntaina.

Voit katsoa alta Keski-Euroopan MM-rallin ensimmäisen päivän parhaat palat.

Keski-Euroopan MM-rallin aikataulu (Suomen aikaa):

Keskiviikko 25.10.

17.01 Testierikoiskoe: Tittling (3,62 km)

Torstai 26.10.

15.05 EK1: Velka Chuchle (2,55 km)
19.05 EK2: Klatovy (8,92 km)

Perjantai 27.10.

10.50 EK3: Vlachovy Brezi 1 (13,66 km)
11.42 EK4: Zvotoky 1 (23,82 km)
13.15 EK5: Sumavske Hostice 1 (23,43 km)
15.52 EK6: Vlachovy Brezi 2 (13,66 km)
16.24 EK7: Zvotoky 2 (23,82 km)
17.57 EK8: Sumavske Hostice 2 (23,43 km)

Lauantai 28.10.

09.15 EK9: Schärdinger Innviertel 1 (15,72 km)
11.01 EK10: Mühltal 1 (27,15 km)
12.05 EK11: Knaus Tabbert Bayerischer Wald 1 (11,88 km)
16.15 EK12: Schärdinger Innviertel 2 (15,72 km)
18.01 EK13: Mühltal 2 (27,15 km)
19.05 EK14: Knaus Tabbert Bayerischer Wald 2 (11,88 km)

Sunnuntai 29.10.

09.15 EK15: Böhmerwald 1 (17,25 km)
10.35 EK16: Passauer Land 1 (16,37 km)
11.33 EK17: Böhmerwald 2 (17,25 km)
13.15 EK18: Passauer Land 2 (16,37 km) *Power Stage

Lue myös nämä

  • Uusimmat