Jari-Matti Latvalalla hyviä uutisia Toyotan uudesta projektista – ”Alussa oli huoli”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan WRC-tallit paiskivat parhaillaan täysillä töitä, jotta uudet autot saadaan kilpailukykyisinä lähtöviivalle tammikuussa 2022.

Rallin MM-sarjan pääluokassa otetaan ensi kaudella käyttöön hybridiyksiköillä varustetut Rally1-autot. Nykyisistä WRC-autoista tutut polttomoottorit jatkavat ensisijaisena voimanlähteenä, mutta hybridistä saa hieman lisävoimaa erikoiskokeilla, ja lisäksi sähköä voidaan hyödyntää siirtymillä.

Keski-Suomessa päämajaansa pitävä Toyota on testannut GR Yaris Rally1 -autoaan kotoisten sorateiden lisäksi myös Keski- ja Etelä-Euroopan puolella.

– Hännisen Juho on käynyt aktiivisesti ajamassa testiä Espanjassa ja Ranskassa. Palaute on ollut positiivista. Olemme hyvillä mielin, kun projekti on edennyt hyvin, Latvala kertoo Rallit.fille.

Tiimit pääsivät aloittamaan testi- ja kehitystyön suunniteltua myöhemmin.

– Hybridiyksiköt tulivat myöhässä, joten alussa oli se huoli, kuinka ne tulevat toimimaan. Mutta testeistä tulleesta palautteesta olen kuullut, että ne ovat pelittäneet hyvin. Nyt olemme mielestäni siinä pisteessä, että voimme katsoa positiivisin mielin ensi vuotta. Kyllä ne laitteet sieltä tulevat, Latvala vakuuttaa.

Testikuljettaja Hänninen on toistaiseksi ainoa kuski, joka on ottanut tuntumaa Toyotan hybridikilpuriin. Toyota ei ole vielä julkistanut ensi kauden kuljettajiaan, mutta mitä todennäköisimmin tallin nykyiset kuskit Kalle Rovanperä, Elfyn Evans ja Sebastien Ogier kilpailevat hybridi-Toyotalla vuonna 2022 – Rovanperä ja Evans täyden kauden, Ogier puolestaan osan kisoista.

– Totta kai jossain vaiheessa on ajatus, että nämä meidän nykykuljettajat, jotka ajavat ensi vuonna, ajaisivat myös testiä autolla. Mutta emme halua antaa heille autoa, joka ei ole täysin valmis heille. Heille tulisi väärä käsitys autosta, Latvala sanoo.

– Auto annetaan siinä vaiheessa heille testattavaksi, kun se on kaikin puolin valmis säädöiltään. Tavoitteena on, että Juho tekee karkean testityön, ja kisakuskit pääsevät ajamaan siinä vaiheessa, kun ruvetaan tekemään hienosäätöjä, tallipomo painottaa.

Katso alapuolelta Belgian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,385507″ ap mute]

Lue myös nämä