Jari-Matti Latvala. Kuva: Aki Hietavala

Jari-Matti Latvala ylivoimainen Peurunkarallissa – ”Oikein kunnon vanhan ajan rallispoorit”

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

Toyotan tehdastallin Jari-Matti Latvala lämmitteli ranteitaan ensi viikon Ruotsin MM-rallia varten lauantaina Laukaassa Keski-Suomessa ajetussa Peurunkarallissa.

Latvala oli kartanlukijansa Asko Sairasen kanssa omaa luokkaansa, sillä kaksikko oli sekä historic-luokan että koko 134 autokunnan letkan nopein.

Latvala kaasutteli Toyota Celica GT-4:lla viisi erikoiskoetta aikaan 42.40,5. Toiseksi kovinta kyytiä piti viime vuonna AKK:n Tulevaisuuden tähti -palkinnon pokannut Henri Hokkala, joka jäi Latvalasta vajaat kaksi minuuttia. Peugeot 208:lla ajanut Hokkala kruunattiin yleiskilpailun voittajaksi lisäluokissa.

Keski-Suomessa lumitilanne on erinomainen talvirallia ajatellen, mutta leuto keli teki ajamisesta vaikeaa. Tielle muodostui isot urat, jotka hankaloittivat jopa MM-sarjassa meritoituneen Latvalan menoa.

– Kivaa oli ajaa. Sanotaanko näin, että keli vähän yllätti. En ole rallissa pitkään aikaan ajanut noin kovassa spoorissa (urissa). Ruotsissa oli viime vuonna MM-rallissa isot spoorit, mutta nyt oli oikein kunnon vanhan ajan rallispoorit, Latvala naureskeli Rallit.fille.

– Meinasi olla vähän vaikeuksia ajaa, mutta pikku hiljaa sain juonen päästä kiinni.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvalan nimmareille riitti kysyntää Peurunkarallin huoltoalueella. Kuva: Aki Hietavala

Latvalan ja Sairasen menoa häiritsi myös kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella kypärämikrofonien toimintahäiriö. Näppärä kaksikko kuitenkin löysi keinot, jotta Sairasen nuotti saatiin kuulumaan Latvalan korviin.

– Meillä oli kypäräpuhelimien välijohtojen kanssa ongelmia. Otettiin peltorit avuksi eli käytettiin siirtymäkuulokkeita. Asko piti niitä ihan suun vieressä, ja se toimi kohtuullisen hyvin. Pieniä hässäköitä oli muutamissa jarrutuksissa, Latvala totesi.

Latvala oli Peurunkarallissa ylivoimainen. Ensi viikon Ruotsin MM-rallia varten tuurilainen sai ainakin kokemusta syvissä urissa ajamisesta.

– Oletin, että olisi ollut pakkaskeli. Silloin tästä olisi ollut enemmän hyötyä Ruotsia ajatellen. Ei voi kuitenkaan sulkea pois sitä, että myös Ruotsissa voi olla samanlainen keli. Silloin tästä spoorissa ajamisessa on hyötyä.

Jari-Matti Latvala
Latvalan kartturina toimi tällä kertaa Asko Sairanen (vas.). Kuva: Aki Hietavala

Ruotsin lumilta Latvala metsästä voittoa. Kauden avauskisa Monte Carlossa toi suomalaiskonkarille viidennen sijan. Nyt pahimmat kilpakumppanit pitäisi lyödä, jotta MM-unelma ei karkaisi heti uuden kauden alkumetreillä.

– Ruotsi on tärkeä kisa siinä mielessä. Pitää pysyä mukana taistelussa, että ei kaula pääse liikaa kasvaamaan, Latvala myönsi.

– Kyllä minä todella toivon, että kärkeen voidaan ajaa. Viime vuosi Ruotsissa oli surkea vuosi. Siitä ei paljon jäänyt  muistelemista. Yritetään heti shakedownissa hakea se fiilis, että kärjessä voidaan ajaa.

Historic Rally Trophy -kisoissa ei ajeta virallisesta yleiskilpailun voitosta, vaan kilpailijat keräävät pisteitä ikäkategorioissa luokittain. Latvala nappasi nyt korkeimmat pisteet luokasta 22.

Peurunkarallin tarkemmat luokkakohtaiset tulokset voit katsastaa TÄSTÄ LINKISTÄ.

 


Lisää aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö