Quantcast

Jari-Matti Latvala saa kovan valttikortin, kun MM-rallissa siirrytään uuteen aikakauteen? ”Voisi suosia tyyliäni”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kokenein kuljettaja Jari-Matti Latvala jakaa mielipiteitä. Se on ison persoonan merkki. Kaikista kohuista huolimatta Latvala haluaa keskittyä myös kilvanajoon. 

Tähän tietoon Ruotsin rallin lisäksi tuurilaisen ohjelmaan kuuluvat tänä vuonna Suomen ja Walesin MM-rallit, mikäli koronapandemia helpottaa ja WRC-karkelot pääsevät jatkumaan. Suomessa ja Walesissa Latvalan on tehtävä tulosta.

Seuraava kausi eli vuosi 2021 on tietynlainen vedenjakaja. Samaan aikaan ajetaan kilpaa nykyisillä WRC-autoilla ja kehitetään kovaa kyytiä uusia hybriditeknologialla toimivia pirssejä, joilla on tarkoitus kilpailla kaudesta 2022 lähtien. Ensi vuonna ajetaan vielä pelkästään polttomoottoreilla, mutta rengasvalmistaja vaihtuu pitkästä aikaa MM-sarjassa. Latvala toivoo pääsevänsä ajamaan MM-ralleja myös ensi vuonna.

– Ensi vuonna tulee uudet renkaat. Nyt on ajettu pitkään Michelinillä, mutta nyt on edessä paluu Pirellin kumeihin. Se voi muuttaa kilpailuolosuhdetta. Ainakin aiemmin Pirellin renkailla pystyi ajamaan enemmän poikittain ja aggressiivisemmin. Renkaat ovat varmasti erilaiset ajaa ja se voi olla sitten mielenkiintoista nähdä, miten kukakin tottuu ajamaan niillä, Latvala summaa.

Tulevissa hybridiautoissa on vähemmän aerodynamiikkaa ja joustovaraa. Tämä inspiroi Latvalaa kovasti, vaikka mies onkin myös esittänyt epäilevän mielipiteensä tulevien WRC-hybridien turvallisuudesta.

– Kiinnostaisi kokeilla uusia autoja, jos niihin tulee vähemmän siipeä ja joustovaraa. Ne ovat silloin vaikeampia ajaa. Se voisi suosia minun ajotyyliäni, joka on hieman vanhanaikainen, Latvala miettii.

– Häviän ehkä vähän nykyautoilla, kun niillä voidaan ajaa niin suoraviivaisesti. Se on minulle sellainen juttu varsinkin hitaissa kisoissa, missä häviän. Nopealla tiestöllä olen osannut toteuttaa suoraviivaisuutta paremmin. Jos auto on vaikeampi ajaa, se on minulle luultavasti parempi, Latvala jatkaa.

Lue myös: Jari-Matti Latvala epäilee uusien WRC-autojen turvallisuutta – ”Tuollaiset akut saavat auton palamaan puolta nopeammin”

Latvala ei koe, että ikä tulee vielä vastaan. Rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb ajaa edelleen 46-vuotiaana, mutta suomalainen toki tajuaa realiteetit.

– Olen nyt 35-vuotias. Loebin osalta näkyy nyt, että ikä jo painaa. Hän ei enää pysty sille tasolle, millä oli vuosikymmen takaperin.  Kris Meeke oli noin 40-vuotias, kun hän ajoi vielä kovalla tasolla. Siihen asti on varmaan itselläkin vielä aikaa eli viitisen vuotta, Latvala pohtii.

– Jos miettii, että uudet säännöt tulevat, niin voisi olla vielä mahdollista ajaa 2022, -23 ja miksei -24. Ne ovat ehkä vielä ne vuodet, jotka voisi iän puolesta ajaa.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

Lue myös nämä

  • Uusimmat