Jari Ketomaa eksoottisessa rallissa – ”Pakkaskelillä jäällä kesärenkailla on parempi pito kuin täällä”

Jari Ketomaa
Jari Ketomaa. Kuva: Arish Qutb Ahmad Khan
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari Ketomaa osallistuu tänä viikonloppuna eksoottiseen Aasian-Tyynenmeren-rallisarjan osakilpailuun Malesiassa.

Johor-ralli käynnistyi perjantaina lyhyellä yleisöerikoiskokeella. Rallin virallisten nettisivujen mukaan Ketomaa oli pätkän kolmas.

Ketomaa raportoi Rallit.fille kuulumisensa jokaisen rallipäivän jälkeen. Joten annetaan konkarikuljettajan itse kertoa, kuinka ralliviikko on käynnistynyt:

”Liikenteessä ollaan. Mpart Sportin Mitsubishi Mirage -autolla.”

”Tämä ralli on todellinen seikkailu. Mutaa, kuumuutta ja todella kapeat ja ärsyttävät tiet. Pieneenkään virheeseen ei ole minkäänlaista mahdollisuutta. Ojat tien reunassa ovat kuin veitsellä leikatut. Eli jos rengas putoaa ojaan, niin jää jumiin välittömästi.”

”Liukkaus sateella on aivan sanoinkuvaamatonta. Suomessa pakkaskelillä jäällä kesärenkailla on parempi pito kuin täällä. Sadekaan ei ole paha, jos sataa koko ajan, mutta normaalisti täällä on sellaista, että on paljon kuuroja ja sitten aurinko kuivattaa aurinkoiset paikat, mutta kaikki varjot jäävät äärettömän liukkaiksi.”

”Keskinopeudet pätkillä ovat 50-60 km/h-luokkaa. Eli 30 kilometrin erikoiskokeen ajamiseen menee helposti puoli tuntia – jopa yli, jos vettä sataa. Haaste 35 asteen tukalan kosteassa helteessä on valtaisa. Me ollaan kyllä valmiita.”

”Testit ajettiin keskiviikkona. Auto on parantunut tosi paljon viime vuodesta. Nyt on vertailukohtana tietenkin aika spesiaaliralli, mutta kuitenkin on mukava ollut huomata kehityksen suunta. Saatiin hyvin ajettua, testasin lukkojen esijännityksiä, ajokorkeuksia ja iskareiden klikkejä. Moottoria piti myös jonkin verran viritellä lähinnä ohjelmistopuolelta, jotta auton saa heräämään kaikista mutkista, jotka ovat täällä todella ahtaita ja liukkaita.”

”Shakedown ja ensimmäinen ek ajettiin Johor Circuitilla tänään. Vielä kokeilin paria pientä muutosta shakedownissa aamulla, mutta palasin oikeastaan siihen, mikä testissä hyväksi havaittiin.”

”Ensimmäisen pätkän aikojen laskun kanssa oli vähän jotain ongelmaa. Aloitus oli ihan ok, mutta meillä oli autossa kaasuläpän kanssa joku ongelma, jonka takia jarrutuksissa paukkujärjestelmä ei pitänyt turbon painetta yllä, ja auto pysähtyi kaksi kertaa pätkälle. Toivotaan, että aamulla saadaan korjattua huollossa.”

Seuraa viikonlopun aikana, miten Ketomaan seikkailu Malesiassa edistyy! Ensimmäinen kunnon ajopäivä on vuorossa lauantaina, ja kisa päättyy sunnuntaina.

Lue myös nämä