Jari Huttunen ponnahti rallisprinteistä kohti maailman kärkeä – ensimmäinen auto maksoi 1 200 euroa

Jari Huttunen. Kuva: FIA ERC/Gregory Lenormand. DPPI
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari Huttusen matka kartingista rallin MM-sarjaan kävi rallisprintin kautta.

Kiuruvedeltä kotoisin oleva Huttunen, 24, ajaa tällä hetkellä rallin MM-sarjan WRC2-luokassa Hyundain tehdastiimin väreissä. Nopeasti kohti rallimaailman ehdotonta huippua edennyt Huttunen aloitti autourheilu-uransa nuorena kartingissa.

Huttunen kilpaili kartingissa kymmenen vuoden ajan menestyksekkäästi. Palkintokaapissa on Suomen mestaruudet Rotax DD2 -luokasta vuosilta 2011 ja 2012. KF3-luokassa hän ajoi SM-hopealle vuonna 2008 ja KF2-luokassa SM-pronssille 2010.

Kartingin jälkeen hän siirtyi rallisprintin pariin.

– Ratapuolella tie tyssäsi taloudellisiin syihin eli rahan puutteeseen. Formulaluokkiin meneminen olisi vaatinut sellaisia rahasummia, ettei niitä ollut mahdollista saada kasaan. Siirryin rallisprintiin jo osittain 2012, kun ajoi viimeisiä kartingkisoja. Ostimme rallisprintautoksi Suzuki Swiftin, se maksoi 1 200 euroa, Huttunen muistelee.

– Siirryin rallisprintin kautta ralliin vuonna 2013. Kartingin jälkeen rallisprint oli minulle tärkeä välivaihe, Huttunen jatkaa.

Rallisprintit olivat Huttuselle tärkeitä kilpailuita, koska hän ei vielä ikänsä vuoksi päässyt ajamaan rallia.

– Silloin piti olla 18-vuotias, jotta pääsi ajamaan rallia. Kun kartingura oli ohi ja ralleihin ei vielä päässyt, rallisprint oli hyvä ratkaisu tilanteeseen. Pääsin ajamaan alaikäisenä sprinteissä ralliautolla kovia kilpailuita. Sprintit oli ainoa keino kerätä kokemusta.

Ajamisen polte

Huttunen ajoi rallisprinttiä vuosina 2012 ja 2013 sekä nuorten luokassa että junioreissa.

– Ajoin pääosin talvikisoja. Vuonna 2012 ajoin vielä kartingia, siksi en muistaakseni kesällä ajanut kovinkaan montaa sprinttiä. Talven 2013 ajoin ahkerasti sprinttejä, mutta sitten kesällä rupesin siirtymään rallin pariin.

– Sprinttejä tuli kuitenkin ajettua paljon, koska ajamisen polte oli kova. Jos lauantaina oli sprintti, sinne mentiin, mutta myös sunnuntaina ajettiin, vaikka kilpailupaikkakuntien välillä olisi ollut pidempikin matka.

Huttunen muistelee rallisprintaikojaan lämmöllä.

– Sprinteistä sain paljon hyödyllistä kokemusta. Suzuki Swift ei ollut kovinkaan kilpailukykyinen auto, mutta sillä oppi ajamaan. Etuvetoinen ja tehoton auto on armoton, ajolinjojen piti olla kunnossa jotta vauhti pysyi yllä koko ajan.

– Tärkeää oli myös ajamisen edullisuus. Koska kalusto oli edullinen ja kilpailukustannukset olivat pienet, pystyin osallistumaan moniin kilpailuihin. Rallisprinteissä oppii kilpailemaan, koska kilpailuissa ei voi yhtään miettiä. Heti pitää ajaa niin kovaa kuin vain osaa.

Läpimurto maailmalle

Rallisprinteistä ralliin siirryttyään Huttusen ura on edennyt isoilla harppauksilla eteenpäin. Hän saavutti rallin SM-kultaa SM3-luokassa vuonna 2015 ja samana vuonna hänet valittiin Jyväskylän MM-rallin Tulevaisuuden tähdeksi.

Vuonna 2016 Huttunen saavutti Saksassa ADAC Opel Rallye Cup -asvalttisarjan mestaruuden voittamalla kuusi kilpailua seitsemästä.

Viime vuonna hän voitti WRC2-luokan Jyväskylän MM-rallissa ja saavutti EM-hopeamitalin alle 27-vuotiaiden junioriluokassa.

Rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin Marcus Grönholmin manageroima Huttunen sai täksi kaudeksi paikan Hyundain kehitysohjelmasta, jonka myötä hän on päässyt kilpailemaan säännöllisesti rallin MM-sarjan WRC2-luokassa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat