Isak Hatanmaa, 13, kisaa jo ulkomailla – tavoitteena rallin maailmanmestaruus

Kansallista Latvian rallisarjan osallistujalistaa selatessa pompsahtaa listalta yllättäen esiin suomalainen nimi: Isak Hatanmaa.
Isak Hatanmaa
Isak Hatanmaa vauhdissa Sarma-rallissa. Kuva: Janis Asaris
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallit.fi selvitti, mikä mies on kyseessä. No, ei ehkä vielä mies, sillä Hatanmaa on vasta 13-vuotias koululainen Vaasan seudulta. Esapekka Lapin ja Kalle Rovanperän idoleikseen nimeävä nuori ratinkääntäjä debytoi viime vuonna Baltiassa Citroen C2 R2 -auton ratissa, mutta täksi vuodeksi alle on saatu monta astetta kiireisempi menopeli. Hatanmaa ajaa Latvian rallisarjan junioriluokassa Peugeot 208 Rally4 -autolla.

Kausi 2023 starttasi R-Rallicupin kisalla Kaustisilla, kun nuorukainen tykitti komeasti yleiskilpailun 13. sijalle ja omassa luokassaan toiseksi. Tiettävästi Suomessa näin nuorena ei kukaan ole ennen Rally4-autolla kilpaillut.

Mistä ralli-innostus sitten sai alkunsa?

– Sain kolmevuotiaslahjaksi crossipyörän ja siitä asti olen päristellyt kaikilla laitteilla. Mikroautolla aloin ajamaan kuuden vuoden iässä ja siitä sitten siirryin crosskartin rattiin, nuori Hatanmaa sanoo Rallit.fille.

– Crosskarttia hetken ajettuani heräsi mielenkiinto myös rallia kohtaan. Syyskuussa 2021 ajoin ensimmäistä kertaa henkilö/kilpa-autolla elämässäni Jalasjärven rallicross-radalla. Sitikan me olimme hakeneet päivää ennen sitä.

Kartturi Eetu Hellsten ja Isak Hatamaa pokkasivat palkinnot Latvian rallisarjan avauskisasta. Kuva: Janis Asaris

Nuoren Hatanmaan isä Ville hoitaa poikansa asioita maailmalla. Ville-isältä löytyy itseltään vyöltä vajaat 30 rallia muun muassa Bemarin ja Citroenin C2:n ratissa. Kausi 2023 Latvian sarjassa käynnistyi komeasti LRC4-luokan toisella sijalla Sarma-rallissa. LRC4-luokka vastaa Latviassa Suomen SM-sarjan SM3-luokkaa.

– Tavoitteena on ajaa nousujohteinen kausi ja toki yksi voitto olisi kiva saada. Ensi vuonna sitten päämääränä on ajaa Latvian mestaruudesta, Hatanmaa summaa lähiaikojen tavoitteensa.

Tulevaisuudessa unelmana siintää WRC-rallien isot valot.

– Haluan nousta lajin huipulle ja kamppailla jonain päivänä maailman mestaruudesta.

”Terve järki vahvasti läsnä”

Isä-Ville korostaa, että vaikka kyseessä on edelleen harrastus, on panoksia kuitenkin jo laitettu peliin. Nuorella Hatanmaalla kunnianhimoa riittää, mutta maltti on valttia.

– Yritämme rakentaa pojan uraa määrätietoisesti ja terve järki vahvasti läsnä, isä-Ville niputtaa.

Latviassa rallin ajaminen on mahdollista aloittaa Suomea aiemmin. Kotimaassa nuottiluokkien kisoihin vaaditaan alaikäiselle erityislupa.

– Nyt on tarkoitus kiertää vielä muuta kausi Baltiassa ennen kuin pääsemme kotimaan kisoihin. Toki ajoimme jo Kaustisilla ja tulemme ajamaan lisääkin, jos kisat eivät mene päällekkäin Latvian sarjan kilpailujen kanssa, Hatanmaat suunnittelevat.

– Mutta tiivistetysti nyt kerrytetään kokemusta Rally4-autolla ja sen jälkeen Rally2-kalustolla Latviassa.

13-vuotias Isak Hatanmaa ajaa Peugeot 208 Rally4 -kilpurilla.

Mitkä sitten ovat nuoren rallikuskin kovimmat valtit ratissa?

– Kova keskittyminen ja hermot, Isak naulaa.

Jotain päämäärätietoisuudesta kertoo, että yläkouluikäinen kuljettajalupaus tekee paljon myös muuta harjoittelua kehittyäkseen kuskina.

– Fyysistä treeniä tehdään sekä mentaalipuolen harjoittelua eri muodoissa. Tykkään myös pitää hauskaa moottorikelkalla ja crossipyörällä, Hatanmaa kertoo.

Mutta miksi juuri ralli?

– Vauhti ja adrenaliini kiehtoo. Siinä se on lyhykäisyydessään.

Jotenkin on sellainen tunne, että tästä kaverista saatetaan vielä kuulla lisää.

Isak Hatanmaa vauhdissa Latviassa.

Lue myös nämä