Huttusen keskeytyksen syy selvisi – ”jäähdytin irtosi omia aikojaan”

Tekniikka petti Jari Huttusen. Kuva: Kuva: Mikko Pajunen / AKK.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Walesin MM-ralliin Hyundain i20 R5-autolla osallistuneen Jari Huttusen ralli päättyi ennen aikojaan, kun auton jäähdytin hajosi kilpailun neljännellä erikoiskokeella perjantaina. Keskyttämishetkellä Huttunen ja kartanlukija Antti Linnaketo olivat RC2-luokan seitsemäntenä ja luokan suomalaiskuljettajista ykkösenä. Eroa luokan kärkipaikkaan oli 46 sekuntia.

– Neljännen erikoiskokeen puolivälissä auton jäähdytin irtosi omia aikojaan kiinnikkeistään ja särkyi, mihinkään emme osuneet vaan tulimme koko ajan nätisti tietä pitkin. Ajoimme pätkän maaliin puoliteholla ja keskeytimme siirtymälle. Moottori kärsi sen verran vaurioita, että autolla ei voinut jatkaa seuraavana päivänä, Huttunen sanoo.

Walesin MM-ralli oli nuoren suomalaislupauksen ensimmäinen kilpailu WRC2-luokan Hyundailla ja samalla vasta ralliuran kolmas nelivetokisa. Tarkoituksena oli hakea kokemusta uudesta autosta ensi vuoden WRC2-luokan MM-sarjaa varten. Tällä kertaa kilpailu jäi kuitenkin lyhyeksi.

– Totta kai aina harmittaa, kun ralli jää kesken. Autossa on potentiaalia, kunhan ajo-ominaisuuksia saadaan kehitettyä paremmin omaan käteeni sopivaksi. Itse asiassa EK-aikamme olivat mielestäni yllättävän hyviä, sillä en ollut omaan ajooni tyytyväinen, rytmi oli hukassa ja tulimme varman päälle.

Jari Huttusen seuraava ralli Hyundain ratissa on helmikuun puolivälissä ajettava Ruotsin MM-ralli. Huttunen kilpailee ensi vuonna 7-8 MM-rallin ohjelman Hyundai Motorsportin nuorten kuljettajien kehitysohjelmassa. Rallien lisäksi tiedossa on paljon testityötä. Huttusen kilpailu- ja testitoimintaa pyörittää Hyundain Motorsportin ranskalainen satelliittitalli Sarrazin Motorsport, joka vastaa uuden sukupolven Hyundai i20 R5-auton kehittämistyöstä.

– Walesin reissun hyvä puoli oli se, että saimme nuotitettua kaikki erikoiskokeet, sillä siitä on takuulla hyötyä ensi vuonna. Vielä enemmän tästä olisi tietysti ollut iloa, jos kaikki pätkät olisi päästy kisavauhtia läpi. Nyt pitää päästä ajamaan mahdollisimman paljon testikilometrejä, jotta olemme iskussa, kun kausi alkaa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat