Huomasitko tämän? Toyotan Rally1-autoissa poikkeuksellinen innovaatio – Kalle Rovanperä piti suunsa supussa

Nykyisen sukupolven Rally1-autoissa nähdään ensimmäistä kertaa niin sanotut snorkkelit Kenian Safari-rallissa.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Snorkkelilla eli ilmanottoputkella moottoriin ohjataan ilmaa. Samalla estetään veden ja hiekkapölyn pääseminen moottoriin.

Toyotan Rally1-autossa kokeiltiin snorkkelia ensimmäisen kerran Safari-rallin ennakkotestissä Portugalissa. Putkea kehiteltiin vielä testin jälkeen, sillä Safari-rallin testipätkällä GR Yariksissa nähtiin innovatiivinen ratkaisu.

Toyotan ilmanottoaukko on koko katon levyinen, ja suunnittelussa on otettu tarkasti huomioon myös aerodynamiikka. Esimerkiksi M-Sportin Ford Pumissa nähty snorkkeli oli perinteisemmän näköinen ratkaisu.

Toyota GR Yaris Rally1
Toyotan snorkkeliratkaisu näyttää tältä. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Adrien Fourmaux
M-Sportin Ford Puma Rally1 -autossa on perinteisempi snorkkeli. Kuva: M-Sport Ford WRT

Toyotalla käytettiin aikaa snorkkelin kehitystyöhön, jotta se toimisi tehokkaammin eikä vaikuttaisi liikaa auton aerodynaamisiin ratkaisuihin. Kalle Rovanperä piti suunsa supusta, kun häneltä kysyttiin snorkkelin suorituskyvyn parantamisesta ennakkotestien jälkeen.

– En voi paljastaa liikaa näitä asioita. Ei ole minun asiani sanoa, mitä olemme oppineet ja tehneet, Rovanperä sanoi.

– Mutta nyt ne näyttävät hienoilta. Automme näyttävät todellisilta Safari-autoilta, Rovanperä myhäili perään.

Toyota ei tyytynyt pelkkään standardiratkaisuun snorkkelinsa kanssa.

– Tiimi on käyttänyt siihen aikaa ja miettinyt tarkkaan, miten se pitää tehdä ja mitä se tekee. Toivotaan, että se toimii yhtä hyvin kuin miltä se näyttää, Rovanperä virkkoi.

Hyundai on vielä piilotellut omaa snorkkeliratkaisuaan, sillä autoja ei ollut varustettu ilmanottoputkilla testierikoiskokeella eikä myöskään torstain yleisöerikoiskokeella.

Lue myös nämä