Snorkkelilla eli ilmanottoputkella moottoriin ohjataan ilmaa. Samalla estetään veden ja hiekkapölyn pääseminen moottoriin.
Toyotan Rally1-autossa kokeiltiin snorkkelia ensimmäisen kerran Safari-rallin ennakkotestissä Portugalissa. Putkea kehiteltiin vielä testin jälkeen, sillä Safari-rallin testipätkällä GR Yariksissa nähtiin innovatiivinen ratkaisu.
Toyotan ilmanottoaukko on koko katon levyinen, ja suunnittelussa on otettu tarkasti huomioon myös aerodynamiikka. Esimerkiksi M-Sportin Ford Pumissa nähty snorkkeli oli perinteisemmän näköinen ratkaisu.
Toyotalla käytettiin aikaa snorkkelin kehitystyöhön, jotta se toimisi tehokkaammin eikä vaikuttaisi liikaa auton aerodynaamisiin ratkaisuihin. Kalle Rovanperä piti suunsa supusta, kun häneltä kysyttiin snorkkelin suorituskyvyn parantamisesta ennakkotestien jälkeen.
– En voi paljastaa liikaa näitä asioita. Ei ole minun asiani sanoa, mitä olemme oppineet ja tehneet, Rovanperä sanoi.
– Mutta nyt ne näyttävät hienoilta. Automme näyttävät todellisilta Safari-autoilta, Rovanperä myhäili perään.
Toyota ei tyytynyt pelkkään standardiratkaisuun snorkkelinsa kanssa.
– Tiimi on käyttänyt siihen aikaa ja miettinyt tarkkaan, miten se pitää tehdä ja mitä se tekee. Toivotaan, että se toimii yhtä hyvin kuin miltä se näyttää, Rovanperä virkkoi.
Hyundai on vielä piilotellut omaa snorkkeliratkaisuaan, sillä autoja ei ollut varustettu ilmanottoputkilla testierikoiskokeella eikä myöskään torstain yleisöerikoiskokeella.