Huomasitko jo, että rallin MM-sarjaan tulee toinenkin iso muutos? Näin rallipomo perusteli ratkaisua

Rallin MM-sarjaan nuijittiin viime viikolla uusia sääntöjä.
Rally1-auto
Rally1-autoissa hybridiyksiköt säilyvät kauden 2026 loppuun asti. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Päähuomio keskittyi siihen, että pääluokan pistesysteemi menee kokonaan uusiksi. Ensi vuodesta lähtien ensimmäiset pisteet ovat jaossa jo lauantai-illan tulosten perusteella, ja lisäksi sunnuntain erikoiskokeilta jaetaan omat pisteet.

Lue lisää: Rallin MM-sarjaan järisyttävä uudistus!

Sääntömuutoksista sivuosaan jäi se, että ensi kaudella pääluokan Rally1-autolla voi kilpailla myös ilman hybridiyksikköä. Sen sijaan autoon voi asentaa lisäpainon, joka vastaa hybridiyksikön painoa.

Ilman hybridiyksikköä olevalla autolla ei voi ajaa valmistajien MM-sarjan pisteistä. Lisäksi kuljettajalla ei ole käytössä yhtä paljon tehoa kuin täysiverisessä Rally1-autossa.

Kääntöpuolena on se, että auton kustannukset ovat merkittävästi pienemmät ilman hybridiyksikköä.

– Tämä luo askelman Rally2- ja Rally1-autojen väliin. Valmistajat ovat tukeneet tätä ratkaisua, Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Andrew Wheatley selvitti Motorsport.comin mukaan.

Rallin MM-sarjan pääluokassa on vain rajallisesti paikkoja, koska mukana on ainoastaan kolme valmistajaa. Rally1-auton on voinut vuokrata itselleen käyttöön näyttöpaikkaa varten, mutta hintalappu on satojatuhansia euroja yhteen MM-ralliin. Ilman hybridiyksikköä vuokrahinnan pitäisi pudota selvästi.

Tallien kuluja pyritään kaitsemaan muutenkin. Ensi kaudella tiimit voivat ottaa käyttöönsä maksimissaan kolme uutta hybridiyksikköä, kun tänä vuonna lukumäärä oli yhdeksän.

– Hybridiyksiköiden suorituskyvyn ja luotettavuuden ansiosta voimme tuoda tiimeille huomattavan kustannussäästön, kun vähennämme hybridiysiköiden lukumäärää yhdeksästä kolmeen, Wheatley sanoi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat