Päähuomio keskittyi siihen, että pääluokan pistesysteemi menee kokonaan uusiksi. Ensi vuodesta lähtien ensimmäiset pisteet ovat jaossa jo lauantai-illan tulosten perusteella, ja lisäksi sunnuntain erikoiskokeilta jaetaan omat pisteet.
Lue lisää: Rallin MM-sarjaan järisyttävä uudistus!
Sääntömuutoksista sivuosaan jäi se, että ensi kaudella pääluokan Rally1-autolla voi kilpailla myös ilman hybridiyksikköä. Sen sijaan autoon voi asentaa lisäpainon, joka vastaa hybridiyksikön painoa.
Ilman hybridiyksikköä olevalla autolla ei voi ajaa valmistajien MM-sarjan pisteistä. Lisäksi kuljettajalla ei ole käytössä yhtä paljon tehoa kuin täysiverisessä Rally1-autossa.
Kääntöpuolena on se, että auton kustannukset ovat merkittävästi pienemmät ilman hybridiyksikköä.
– Tämä luo askelman Rally2- ja Rally1-autojen väliin. Valmistajat ovat tukeneet tätä ratkaisua, Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Andrew Wheatley selvitti Motorsport.comin mukaan.
Rallin MM-sarjan pääluokassa on vain rajallisesti paikkoja, koska mukana on ainoastaan kolme valmistajaa. Rally1-auton on voinut vuokrata itselleen käyttöön näyttöpaikkaa varten, mutta hintalappu on satojatuhansia euroja yhteen MM-ralliin. Ilman hybridiyksikköä vuokrahinnan pitäisi pudota selvästi.
Tallien kuluja pyritään kaitsemaan muutenkin. Ensi kaudella tiimit voivat ottaa käyttöönsä maksimissaan kolme uutta hybridiyksikköä, kun tänä vuonna lukumäärä oli yhdeksän.
– Hybridiyksiköiden suorituskyvyn ja luotettavuuden ansiosta voimme tuoda tiimeille huomattavan kustannussäästön, kun vähennämme hybridiysiköiden lukumäärää yhdeksästä kolmeen, Wheatley sanoi.