Houkuttelevatko hybridikilpurit uusia automerkkejä rallin MM-sarjaan? FIA-pomo antoi arvionsa

Rallin MM-sarjan siirtyminen uuteen hybridiaikakauteen ei houkutellut mukaan uusia autonvalmistajia.
Sebastien Loeb
Ikinuori Sebastien Loeb juhli hybridiaikakauden ensimmäistä voittoa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kauteen 2022 lähdettiin tutulla kolmikolla, kun Monte Carlossa tammikuussa viivalla olivat Toyotan, Hyundain ja M-Sport Fordin kalustot.

Entinen huippukartturi Robert Reid on luottavainen, että uutta verta voidaan saada mukaan nykyisen kolmivuotisen hybridiluokittelunkin aikana. Reid toimii nykyään Kansainvälisessä autoliitossa FIA:ssa urheilutoimintojen pomona.

Reidin mukaan Fordin panostaminen vahvemmin M-Sportin toimintaan on yksi hyvä esimerkki hybridiralliautojen kiinnostavuudesta.

– En sanoisi, etten voisi nähdä sen tapahtuvan, Reid kommentoi Dirtfishille mahdollisen uuden autonvalmistajan tuloa MM-sarjaan seuraavan parin vuoden aikana.

– Ford on hyvä esimerkki. Tämän vuoden uudet säännöt ovat houkutelleet Fordin paremmin mukaan toimintaan. Monet puhuvat kahdesta ja puolesta autonvalmistajasta, mutta minun skaalassani luku on 2,7 tai 2,8.

Toyota on viimeisin autonvalmistaja, joka tuli mukaan vuonna 2017 pitkän tauon jälkeen. Pari vuotta mentiin neljällä automerkillä, kunnes Citroen päätti vetäytyä kauden 2019 jälkeen.

– On hyvin rohkaisevaa nähdä, että kaikki mukana olevat autonvalmistajat ovat ottaneet uudet säännöt innolla vastaan ja että Ford on lisännyt sitoutumistaan. Näin ollen voisi ajatella, että tämä voisi olla houkuttelevaa muillekin valmistajille, Reid pyörittelee.  

Toistaiseksi uuden autonvalmistajan mukaan tuleminen MM-sarjaan tuntuu kaukaa haetulta. Toisaalta rallimaailmassa voi tapahtua lyhyelläkin aikajänteellä asioita, mutta uuden ralliauton rakentaminen on kaikkea muuta kuin nopea toimenpide.

Lisäksi varmuutta ei ole, jatketaanko nykyisillä Rally1-hybrideillä vielä meneillään olevan luokittelujakson jälkeen, sillä suuntaus autourheilussakin on vahvasti sähköön päin.

Katso alapuolelta, miten uudet Rally1-autot selvisivät debyytistään Monte Carlossa.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,397692″ ap mute]

Lue myös nämä