Sunnuntaina päättynyt Jyväskylän MM-ralli oli suomalaisjuhlaa myös WRC2-luokassa.
Jari Huttunen ajoi itsensä kuittaamalla WRC2-luokan voiton uransa toisessa nelivetorallissa Skoda Fabia R5:llä. Marcus Grönholmin suojatti Huttunen ja kartanlukija Antti Linnaketo jättivät taakseen kaikki kilpailussa ajaneet R5-luokan autot ja sijoittuivat yleiskilpailussa sijalle 11.
MM-pisteistä ajaneiden WRC2-luokan autokuntien joukossa heidän voittomarginaalinsa oli 2 minuuttia 17 sekuntia. Kilpailun toiseksi nopeimman R5-kuljettaja Eric Camillin, joka ei kilpaillut MM-pisteistä, Huttunen ja Linnaketo voittivat 12,7 sekunnilla.
– Takki on aika tyhjä, mutta totta kai olen erittäin tyytyväinen. Ehjä kisa, ei yhtään rengasrikkoa tai muuta teknistä ongelmaa ja vauhti oli kohdallaan, vain yksi pieni ajovirhe koko kisan aikana. Kyllä ääneen lausumaton tavoite oli voittaa kaikki R5-autot eikä pelkästään MM-pisteistä ajavia, joten tämä meni nappiin, Huttunen kertoi kisan päätyttyä.
– Vauhti riitti koko ajan luokan kärkitaisteluun. Ajollisesti parhaiten jäi mieleen Päijälän erikoiskoe, joka onnistui mielestäni hienosti molemmilla kerroilla. Oikeastaan harmi, että (Ole Christian) Veiby keskeytti, sillä olisimme saaneet varmasti aikaan hyvän taistelun. Omalle autolle annan kiitettävän arvosanan, se toimi täydellisesti.
Marcus Grönholm oli kilpailun jälkeen erittäin tyytyväinen suojattinsa otteisiin.
– Yli odotustenhan se meni! Jarin toinen nelivetokisa ja kovan vauhdin lisäksi näytti siltä, että hän pystyi kontrolloimaan kisaa. Kerta kaikkiaan hieno suoritus, josta tuli minulle paljon positiivisia kommentteja rallialan ihmisiltä kilpailun aikana, kaksinkertainen maailmanmestari kommentoi.
Huttusen ja Linnakedon kilpailutahti jatkuu elokuussa tiiviinä, kun pari ajaa kaksi EM-osakilpailua ja Saksan MM-rallin Opel Motorsportin Opel Adam R2:lla. Huttunen on EM-sarjassa luokan U27 pistetaulukossa toisena, joten panokset ovat korkealla ensi viikonlopun Puolan osakilpailussa.
– Voittoa ei nyt ehditä juhlimaan, sillä heti huomisaamuna (maanantaina) kello kuusi on lähtö kohti Puolaa. Siellä alla on kaksivetoinen auto ja alustana asvaltti, joten taatusti erilainen ralli on luvassa. Tiivis kilpailutahti ei haittaa, sillä nyt ollaan sinä tilanteessa, jonka vuoksi tätä lajia aikoinaan aloin harrastaa, saa ajaa kunnon autoilla joka viikonloppu.
Lähde: Jari Huttusen tiedotus