Quantcast

Grönholm riskitaktiikalla Portugalin MM-rallicrossiin – ”Ei voi enempää ainakaan pieleen mennä”

Rallicrossin sähköistynyt MM-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna kahdella osakilpailulla Montelegren radalla Portugalissa.
Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva: CE Dealer Team
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kolmen MM-osakilpailun jälkeen sarjan yhteispisteissä viidentenä ajava CE Dealer Teamin Niclas Grönholm suunnittelee autoonsa merkittäviä säätömuutoksia.

PWR RX1e-täyssähköautolla kilpaileva Grönholm oli jo sarjan edellisen MM-osakilpailun finaalissa vauhdillisesti kärjessä ajavien kuljettajien kanssa samalla rivillä.

– Tosiasia on, että olemme pisteissä jo sen verran kärkeä perässä, että riskejäkin säätöjen suhteen kannattaa ja pitää ottaa. Kun uusien autojen testaaminen ei käytännössä ole sallittua, niin mitään hävittävääkään meillä ei ole, Grönholm muistuttaa.

CE Dealer Team analysoi edellisen MM-osakilpailun jälkeen nopeasti ongelmat ja mietti niihin ratkaisut, joita Portugalissa Grönholmin autossa kokeillaan.

– Tulossa on isompiakin muutoksia esimerkiksi automme jousitukseen. Myös sähkömoottorien ohjausta on tutkittu, josko sieltä löytyisi apuja startteihin. Myös kiihdytyksissä ja mutkien ulostuloissa jäämme kisatilanteissa tällä hetkellä kärkiautoille, Grönholm summaa.

– Kolme edellistä kisaa on mennyt sen verran heikosti, että uusien säätöjen takia kisat eivät voi ainakaan enempää pieleen mennä.

Grönholm kertoo, että hän on sopeutunut uuteen autoonsa hyvin ja tuntee jo sen metkut.

– Sähköjärjestelmän regenerointi- eli hidastusenergian talteenottojärjestelmä ei näissä kilpa-autoissa toimi loogisesti: joskus järjestelmä jarruttaa voimakkaasti, joskus merkittävästi vähemmän. Jarrutehon voimakkuus riippuu akun lataustilasta. Järjestelmän hyödyntämisessä kisatilanteessa on ollut opettelemista, mutta olen jo melko hyvin tottunut siihen. 

Tulevan viikonlopun kisanäyttämö Portugalissa kuuluu Grönholmin suosikkiratojen joukkoon.

– Hieno rata kaikin puolin. Sitä on hieman edellisvuodesta muutettu, kun muun muassa jokerilenkki on nyt heti ykkösmutkan jälkeen. Mielenkiintoiset ovat muutokset. Radan soraosuudet ovat olleet aina hienoja ajaa, ja rata kuuluu suosikkieni joukkoon. Voitosta totta kai lähdemme taistelemaan, Grönholm lupaa.

MM-pistetilanne 3/11 osakilpailua:

1. Johan Kristoffersson (SWE) 60
2. Kevin Hansen         (SWE) 41
3. Timmy Hansen         (SWE) 41
4. Ole Christian Veiby  (NOR) 38
5. Niclas Grönholm      (FIN) 31
6. Gustav Bergström     (SWE) 31
7. Klara Andersson      (SWE) 29
8. Rene Münnich         (GER) 26



 

Lue myös nämä

  • Uusimmat