Fordin päätös ei sotke WRC-tiimin suunnitelmia

Autonvalmistaja Ford ilmoitti hiljattain, että se lopettaa klassikkomalli Fiestan valmistuksen.
Ford Fiesta
Ford Fiesta -ralliautojen rakentaminen jatkuu. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Uutinen kosketti myös rallipiirejä, sillä yksityistalli M-Sport Fordin Rally2-, Rally3- ja Rally4-luokituksen autot pohjautuvat nimenomaan Fiestaan. Brittitiimi kuitenkin vakuuttaa, että asiakkaat voivat olla rauhallisin mielin, sillä Fiesta-ralliautojen rakentaminen jatkuu.

M-Sportin autoista 80 prosenttia on tällä hetkellä Fordin Fiesta-malliin pohjautuvia. Täksi kaudeksi ykkösluokkaan tuli kuitenkin uusi automalli, kun M-Sportin Rally1-hybridiauto pohjautuu Ford Pumaan.

Brittitiimi on Fordin kanssa yhteistyössä hankkinut ison kasan Fiestan runkoja varastoon. Tiimi vakuuttaa, että myös autojen kehitystyö tulee jatkumaan vielä vuosien ajan Britannian ja Puolan tehtailla. Isompia päivityksiä jokaisen luokan kilpa-autoon on luvassa seuraavan 12 kuukauden aikana.

– Fiesta on M-Sportin yritystoiminnan kulmakivi. Automalli on tuonut yhtiölle paljon menestystä viimeisen kahden vuosikymmenen aikana, M-Sportin nokkamies Malcolm Wilson sanoo.

– Kiitos pitkän yhteistyömme Fordin kanssa, olemme pystyneet valmistautumaan asiaan jo pitkään. Voin vakuuttaa, että asiakkaamme saavat täyttä palvelua vielä vuosien ajan.

Ford Fiesta Rally2. Kuva: M-Sport Ford

M-Sportin ensimmäinen Ford Fiesta ST tuli markkinoille vuonna 2005. Fiesta saavutti suurimman tuloksensa kausilla 2017-18, kun Sebastien Ogier ajoi MM-sarjassa mestariksi Ford Fiesta WRC:llä. M-Sport ja Ford juhlivat myös kaudella 2017 valmistajien MM-titteliä.

– Haluan kiittää Fordia kaikesta tuesta vuosien varrella Fiestan kanssa. Ford ja Fiesta sallivat meidän yrityksemme kasvun asiakasohjelmiemme avulla. Ford luotti meihin ja luottaa yhä edelleen, Wilson toteaa.

Katso alapuolelta Japanin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä