Quantcast

FIA:n rallipomo vakuuttui Hyundain WRC-tiimin kisatesteistä – ”He ovat jo valmiita kokonaiseen MM-ralliin”

Hyundai i20 N Rally1
Hyundai on testannut uutta Rally1-kilpuriaan tällä viikolla Italiassa. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain rallitalli ajoi tällä viikolla kisasimulaatiotestejä Pohjois-Italian Piemontessa.

Paikalla piipahti myös FIA:n rallipomo Yves Matton, joka vakuuttui näkemästään. Vaikka Rally1-hybridiprojektin ympärillä on riittänyt epäilyjä kiireisen aikataulun vuoksi, uskoo Matton, että autot ovat luvatusti lähtöviivalla ensi tammikuussa Monte Carlossa.

Hyundain kisasimulaatio on yksi askel eteenpäin auton kehitystyössä. Perinteisissä testeissä samaa testipätkää hinkataan yhä uudestaan ja uudestaan, mutta tämän viikon simulaatiossa kisatapahtumaa on yritetty mallintaa mahdollisimman tarkasti. Erikoiskokeiden lisäksi kuljettajat ovat ajaneet siirtymiä ja tehneet normaalit toimenpiteet renkaidenvaihtoalueilla.

– Sen perusteella, mitä itse näin, ovat he jo valmiita ajamaan kokonaisen MM-rallin. Toki töitä on varmasti paljon vielä edessä, mutta uskon, että autot ovat Monte Carlossa tarpeeksi luotettavia, jotta kokonainen kisa saadaan vietyä läpi, Matton sanoo Dirtfishin verkkosivuilla.

– Askel askeleelta suorituskyky paranee, mutta se on normaalia, kun uudet säännöt tulevat voimaan.

Koska autot on lyöty kasaan varsin pikaisella aikataululla, on moni epäillyt, että sääntöjä saatetaan vielä rukata kesken kauden 2022.

– Se ei ole ideana. Meillä on olemassa säännöt, mutta aina voi käyttää omia jokeriluokituksiaan. Ei muuten pystytä tarjoamaan tasaista kilpailua, jos sääntöjä muutetaan kesken vuoden. Se on mahdotonta, Matton kuitenkin tyrmää.

– Varmasti joku tai jotkut valmistajat ovat Monte Carlossa suorituskykyisempiä ja luotettavampia kuin toiset. Siitä eteenpäin se on jokaisesta valmistajasta kiinni, että he tekevät töitä ja kehittyvät vuoden aikana.

Kauden 2022 avaavan Monte Carlon reitti on herättänyt talleissa närää. Rallin huoltoparkki on ensi vuonna koko kisan ajan Monte Carlossa. Perjantaina ajetaan viisi erikoiskoetta ilman päivähuoltoa. Uusilla Rally1-autoilla kilpailtaessa ensi kertaa on päivähuollon puuttuminen aiheuttanut syystäkin huolta. Perjantaina on vain renkaanvaihtopiste Puget-Théniersin kylässä ennen päivän toista lenkkiä.

Matton keskusteli kisan järjestäjien kanssa tallien huolesta, mutta isompia myönnytyksiä ei herunut.

– Muutimme sääntöjä sen verran, että renkaanvaihtoalueelle saa tulla enemmän teknistä henkilökuntaa ja ottaa mukaan enemmän työkaluja. Yritimme järjestää niin, että olisimme tulleet kesken päivän takaisin Monte Carloon, mutta siihen aikaan päivästä ruuhkat ovat suuria ja riski sen takia iso, Matton selittää.

Katso alapuolelta vuoden 2021 Monte Carlon MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat