Ex-tallipomolta tiukkaa tekstiä rallin MM-sarjasta – ”Hybridiautot olivat virhe”

Hyundain rallitallin entinen tallipäällikkö Andrea Adamo lataa kovaa tekstiä rallin MM-sarjaa kohtaan.
Andrea Adamo
Andrea Adamo: Kuva Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Adamo oli itsekin tallipäällikkönä toimiessaan merkittävässä roolissa, kun MM-sarjassa päätettiin siirtyä hybriditeknologialla toimiviin Rally1-autoihin tämän kauden alussa.

Taustalla olivat tietenkin vihreät arvot sekä ennen kaikkea palava halu saada MM-sarjaan lisää autonvalmistajia. Ainakaan toistaiseksi uusia automerkkejä ei ole näköpiirissä, joten uudistus ei ole toiminut toivotulla tavalla.

– Olen vakuuttunut, että uusien autojen olisi pitänyt perustua nykyisiin Rally2-autoihin, mukaan suurempi kuristin ja ehkä vähän näyttävämmät siivekkeet ja takaspoileri. Silloin olisimme saaneet lisää valmistajia ja kisa olisi vieläkin parempaa, koska autot maksaisivat vähemmän, jonka myötä kilpailijoita olisi enemmän, Adamo sanoo Rallyssimo-sivuston haastattelussa.

– Nyt budjetit ovat entistä pienempiä, joten ei ole järkeä rakentaa avaruusteknologiaa, varsinkaan kun sitä systeemiä ei käytetä kuin huoltoparkissa. Sen (hybridin) pitäisi antaa lisää vauhtia erikoiskokeille, mutta monet kuskit kääntävät järjestelmän pois päältä, koska silloin on helpompi ajaa.

Adamo kokee, että Rally1-autojen myötä koko MM-sarjan ykkösluokka voi näivettyä. Puheita varsinkin vaisusti kautensa aloittaneen Hyundain rallitallin vetäytymisen ympärillä on riittänyt.

– En ole varma, otimmeko askeleen oikeaan suuntaan. Toisaalta olen myös itse vastuussa, että näillä autoilla nyt ajetaan. Olin mukana, kun päätöksiä tehtiin, joskin taistelin niitä vastaan. Meillä ei ole uusia autonvalmistajia, enkä tiedä, onko meillä kohta enää yhtään, Adamo summaa.

Adamo ottaa italialaissivuston haastattelussa kantaa myös huimaan vireeseen yltyneeseen Kalle Rovanperään, joka on tykittänyt jo kolme perättäistä voittoa Toyotan ratissa.

– Rovanperä on tällä hetkellä erittäin älykäs kuski, vaikka toki heidän autonsa on myös muiden yläpuolella. Ruotsissa hän teki sen, mitä pitikin ja Kroatiassa ajoi myös erinomaisesti. Hän hallitsi kisaa kylmänviileästi ja pystyi vielä laittamaan peliin viimeisen iskun. Portugalissa hän hallitsi myös upeasti tilanteen ollessaan ensimmäisenä autona tiellä, Adamo ylistää.

– En usko, että edes Sebastien (Loeb) olisi pystynyt vastaamaan hänelle, vaikka olisikin pysynyt kisassa mukana.

Katso alapuolelta Portugalin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat