Jo 53. kerran Rovaniemen ympäristössä ajettu Arctic Lapland Ralli oli tänä vuonna nuorten kuljettajien juhlaa, kun kahden intensiivisen kilpailupäivän jälkeen maalilipulla voittoa juhli hallitseva SM2-luokan Suomenmestari Eerik Pietarinen ja hopeasijan nappasi hallitseva SM3-luokan hopeamitalisti Emil Lindholm.
Tunturirallin ns. konkarikuljettaja eli jo 11. kertaa siinä ajanut jyväskyläläinen Mikko Eskelinen joutui kartanlukijansa Arto Kapasen kanssa karvaasti pettymään , koska heidän vauhti uuden Skoda Fabia R5 auton ratissa riitti vasta SM1-luokan 12. sijaan.
14. kilpailijaparina kansainvälisen rallin 11 pikataipaleelle ja niiden tarjoamille 254,65 erikoiskoekilometrille Riku Sepän Dynamo-rallitiimin ylläpitämällä Skoda Fabia R5 -autolla startannut Eskelinen ei koko kilpailun aikana päässyt toivomaansa vauhtiin.
Myöskään rallin kymmenkertainen Suomenmestari Juha Salo ei pystynyt vastaamaan ns. seuraavan sukupolven vauhtiin ja hän joutui tyytymään hänelle erittäin poikkeukselliseen yhdeksänteen sijaan.
– Mielestäni olimme hyvin valmistautuneet kilpailuun ja luulin pystyväni haastamaan kärkikuljettajat. Kuitenkin ensimmäisestä erikoiskokeesta lähtien erikoiskokeiden pinta oli edellä menneiden toimesta täynnä irtolunta ja kun pimeä saapui niin kireän pakkasen myötä lumipöly jäi leijumaan eikä siten lisävaloista ollut kuin haittaa. Samanlaiset murheet oli kaikilla kärkikuljettajien jälkeen ajaneilla ja siten vauhti oli meillä kaikilla sen mukaista, Eskelinen summasi.
– Toki pienemmällä lähtönumerolla tulos olisi voinut olla karvan verran parempi, mutta suoraselkäisesti on todettava, että ei ikämiehillä ole mitään asiaa nuorten ja maailmalle pyrkivien lahjakkaiden kuljettajien vauhtiin, Eskelinen kertoo ja nostaa hattua Pietarisen ylivoimaiselle suoritukselle.
Kaikesta huolimatta Eskelinen nautiskeli legendaarisesta rallista.
– Kolmeen kertaan ajettu Mäntyvaaran yleisöerikoiskoe oli ainoa missä pystyimme edes jotenkin pysymään nuoriso-osaston vauhdissa mutta metsässä korkeiden lumipenkkojen välissä ei vaan rohkeutta riittänyt käskyttää autoa niin kuin sitä olisi pitänyt. Siltikin, että ajoimme 254,65 erikoiskoekilometriä yli yhdeksän minuuttia voittajaa hitaammin, oli minulla ja Artolla jälleen erittäin hauska ralliviikko.