Esapekka Lapin voittokamppailu jatkuu! Näillä pätkillä suomalaiskuski yrittää karistaa haastajansa

Ruotsin MM-ralli jatkuu lauantaina seitsemällä erikoiskokeella. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi päivän kattauksen.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toiseen kunnon ajopäivään startataan suomalaisittain mielenkiintoisista asetelmista, sillä Hyundain Esapekka Lappi otti kärkipaikan haltuunsa perjantaina.

Lapin lähin haastaja on Toyotan Takamoto Katsuta, joka on vain 3,2 sekunnin päässä suomalaisesta ennen lauantain urakkaa.

Lauantai 17.2.

Lauantai on rallin pisin päivä ja sisältää eniten uusia osuuksia. Pätkät ajetaan samoilla seuduilla kuin perjantainakin.

Lauantain aikataulu (Suomen aikaa):
08.45 EK9: Vännäs 1 (15,65 km)
09.35 EK10: Sarsjöliden 1 (14,23 km)
11.08 EK11: Bygdsiljum 1 (28,06 km)
14.00 HUOLTO: Uumaja
15.15 EK12: Vännäs 2 (15,65 km)
16.05 EK13: Sarsjöliden 2 (14,23 km)
17.38 EK14: Bygdsiljum 2 (28,06 km)
20.05 EK15: Umeå 1 (10,08 km)
YHTEENSÄ: 125,96 km

EK9+12 Vännäs on kokonaan uusi. Siinä on keskimääräistä enemmän teknisiä osuuksia ja rytminvaihdoksia, mutta myös todella nopeita osuuksia.

Pätkä alkaa leveähköllä kylätiellä, mutta jo alle kilometrin päästä käännytään talonpihan kautta kapealle metsäautotielle. Tie levenee ja muuttuu vauhdikkaaksi kunnes keinotekoisen oloinen ketunlenkkien sarja lisää teknisyyttä.

Loput tästä erikoiskokeesta voidaan nähdä rallivauhdissa tällä videolla aikaleimasta 2:45 eteenpäin:

Vännäsin erikoiskoe jatkuu ison ja pienen tien vuorottelulla. Isot tiet ovat kovavauhtisia, pienet tiet taas röykkyisiä ja ahtaita.

11,7 kilometrin kohdalla käännytään tiukasta risteyksestä parempipintaiselle ja hieman leveämmälle sekä nopealle metsäautotielle. 1,3 kilometriä ennen maalia tie muuttuu kuitenkin jälleen ahtaammaksi ja teknisemmäksi.

EK10+13 Sarsjöliden on mukana kolmatta vuotta putkeen, joskin aina ajettuna eri päivinä. Se on nopea pätkä, jolla tosin on tiukkoja risteyksiä ja lyhyitä kapeita metsäautotieosuuksia. Viime vuonna Esapekka Lappi pyörähti risteyksessä ja Lorenzo Bertelli jäi lumipenkkaan.

Alku on leveää ja jouhean nopeaa, mutta sitten suorat muuttuvat pidemmiksi. Tällä osuudella Elfyn Evans oli vähällä jäädä lumipenkan uhriksi viime vuonna.

Sarsjölidenin pikkutieosuudet ovat 4,9:n ja 7,6 kilometrin kohdilla ja niiden välissä on lyhyt pätkä isoa tietä. Loppu on vauhdikasta isompaa tietä aina toisinaan risteyksistä kääntyen.

EK11+14 Bygdsiljum on myös uusi pätkän nimi, mutta se alkaa viime vuoden Botsmarkin keskiosalla. Kyseessä on koko rallin pisin erikoiskoe 28-kilometrisenä. Toinen ajokerta ajetaan mitä luultavimmin pimeässä.

Bygdsiljum 2024 (punainen) ja Botsmark 2023 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com

Pätkän alkuosaa voi tarkastella tältä videolta aikakoodien 4:04 ja 10:42 väliltä.

Bygdsiljumin alkupuoliskolla on suht nopeita ja vain lievästi teknisiä metsäautoteitä. Välillä on risteyksiä mutta myös pitkiä suoria.

Pätkän uusi osuus alkaa 13,9 kilometrissä ja se voidaan nähdä tällä videolla 10:20 alkaen.

Aluksi ajetaan jouhean nopeaa osuutta, sitten risteysten sarja muuttaa rytmiä kulmikkaammaksi. Lopulta käännytään pienemmälle tielle, jossa pitkät suorat ja tiukat mutkat vuorottelevat. Välissä ajetaan taas kovempaa isommalla tiellä, mutta viimeiset 2,5 kilometriä taivalletaan teknisellä ja todella kapealla metsäautotiellä.

EK15 Umeå toimii jälleen sekä lauantain päätöspätkänä että sunnuntain huipentavana Power Stagena. Se on myös pidennetty versio Umeå Sprintistä, eli loppuosa ajetaan rallin aikana jopa neljä kertaa. Pidempi alkuosa on samankaltainen kuin lyhyessäkin versiossa, eli pitkiä suoria ja tiukkoja mutkia riittää. Pätkä myös alittaa isomman tien tunnelista.

Viime vuonna pätkä tarjoili draamaa, kun Thierry Neuville ajoi lumihankeen ja menetti kakkossijan Craig Breenille, vaikka tallin sisällä oli päätetty toisin.

Lue myös nämä