Korhonen kilpailee tänä vuonna rallin MM-sarjan WRC2-luokan lisäksi myös EM-sarjan sorakisoissa. Suomalaiskuski teki viikonloppuna debyyttinsä EM-sarjan erikoiskokeilla Unkarissa.
Toyota-kuski Korhonen kävi viikonlopun aikana kovaa kamppailua kisan kärjessä italialaista Andrea Mabellinia vastaan. Korhonen nousi ensimmäistä kertaa kisan kärkeen, kun enää kaksi erikoiskoetta oli ajamatta.
Sorarallin voitto ratkesi käytännössä viimeistä edellisellä erikoiskokeella, jolla Mabellinin autosta petti jousitus. Näin Korhosella oli tukeva, reilun puolen minuutin johto ennen viimeistä erikoiskoetta, eikä hän enää luopunut ykköstilastaan.
Korhonen ja kartanlukija Anssi Viinikka kilpailevat tänä vuonna EM-sarjan soraralleissa rengasyhtiö MRF:n tukemana.
– Alusta asti lähti hyvin matkaan, vauhti riitti, ja rengas toimi hienosti. Muutamia ”raffimpia” pätkiä ajettiin varovasti, mutta muuten oli koko ajan hyvä kyyti, Korhonen summasi.
Korhonen starttasi viimeiselle kolmen erikoiskokeen lenkille lähes tasatilanteesta Mabellinin kanssa. Tässä vaiheessa hän otti riskin rengastaktiikassaan.
– Meillä oli vain yksi varapyörä mukana viimeisellä lenkillä, niin vähän jännitti, mutta lopulta ratkaisu oli oikea, Korhonen sanoi.
Olosuhteet olivat todella rajut unkarilaisilla sorateillä. Autokunnista useimmat kärsivät viikonlopun aikana ainakin yhden rengasrikon. Korhoseltakin hajosi kumi päätöslenkin ensimmäisellä erikoiskokeella, mutta suomalaisen onneksi hän ei kahdella viimeisellä pätkällä kokenut enää rengasrikkoa.
– Kiitoksia tiimille, Rautiolle ja kaikille tukijoille – saimme myös uusia kumppaneita tähän ERC-projektiin, niin kiitos kaikille, Korhonen kertoi.
Korhonen ei ehdi sen pidempään juhlia EM-rallin voittoa, sillä tällä viikolla hän kilpailee Portugalin MM-rallissa. Toukokuun lopussa hänen ohjelmassaan on Ruotsin EM-ralli.