Korhonen tykitti aamupäivän aikana kolme perättäistä pohja-aikaa. Toyotan Rally2-autolla kisaava Korhonen starttasi päivään reilun kymmenen sekunnin päässä kisan ykkösestä, italialaisesta Andrea Mabellinista. Mutta kun aamun pätkät oli ajettu, Mabellinin johto oli supistunut vain 1,9 sekuntiin.
Korhonen jahtaa tosissaan voittoa EM-sarjan debyyttikisassaan.
– Tulemme vain täysillä. Yritimme tällä pätkällä, mutta tie oli liukas ja vaikea. Autoon tuli yksi kova isku, joten meidän pitää tarkastaa se huollossa, Korhonen kertoi aamupäivän päättäneen erikoiskokeen maalissa.
Mabellini ei pystynyt vastaamaan Korhosen vauhtiin aamupäivän aikana. Italialainen taipui lenkin päättäneellä Nagylőtérin pätkällä 3,2 sekunnilla Korhoselle.
– Tämä oli aivan hullu pätkä. Meillä lukuisia tilanteita, vaikka emme tehneet mitään. Ajattelin ainakin kolme kertaa, että meillä on rengasrikko, Mabellini raportoi.
Kilpailussa kolmantena ollut Simone Tempestini kärsi rengasrikon aamupäivän kolmannella erikoiskokeella, jolla oli rajut olosuhteet röykkyjen ja irtokivien vuoksi. Aikatappion takia Tempestini putosi viidennelle tilalle Mads Östbergin ja Mikolaj Marczykin taakse.
Tempestinillä on yhä saumat taistella kolmossijasta, sillä hän on kymmenen sekunnin päässä Östbergistä.
Unkarin EM-rallissa ajetaan vielä kolme erikoiskoetta.
Unkarin EM-rallin tilanne EK10/13 jälkeen:
Sija | Kuljettaja | Auto | Aika |
---|---|---|---|
1. | Andrea Mabellini | Skoda | 1.25.48,4 |
2. | Roope Korhonen | Toyota | +1,9 |
3. | Mads Östberg | Citroen | +48,9 |
4. | Mikolaj Marczyk | Skoda | +50,4 |
5. | Simone Tempestini | Skoda | +58,8 |
6. | Isak Reiersen | Skoda | +1.42,2 |
7. | Jakub Matulka | Skoda | +2.21,3 |
8. | Gabor Nemet | Skoda | +3.57,3 |