Lauantaihin startataan äärimmäisen mielenkiintoisista asetelmista, sillä Hyundain Thierry Neuville ja Toyotan Elfyn Evans ovat tasatilanteessa kisan kärjessä. Kolmantena ajava Sebastien Ogier on puolestaan vain 6,6 sekunnin päässä kärkikaksikosta.
Lauantai käynnistyy erikoiskokeella, joka on puhuttanut jo ennen rallin alkua. Reittiasiantuntija antaa tylyn arvion vähitäänkin erikoiselle ratkaisulle.
Lauantai 20.4.
Lauantai on lyhyehkö päivä, sillä pätkiä ajetaan vain 108 kilometrin verran. Lähes kaikki päivän osuudet ovat tuttuja viime vuodesta.
Lauantain aikataulu Suomen ajassa: 08.31 EK9: Smerovišće - Grdanjci 1 (15,62 km) 09.24 EK10: Stojdraga – Gornja Vas 1 (20,77 km) 11.05 EK11: Vinski Vrh – Dugha Resa 1 (8,78 km) 12.03 EK12: Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 1 (9,11 km) 14.03 Huolto: Westgate Shopping City 15.31 EK13: Smerovišće - Grdanjci 2 (15,62 km) 16.24 EK14: Stojdraga – Gornja Vas 2 (20,77 km) 18.05 EK15: Vinski Vrh – Dugha Resa 2 (8,78 km) 19.03 EK16: Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 2 (9,11 km) YHTEENSÄ: 108,76 km
EK9+13 Smerovišće – Grdanjci on lyhennetty versio aiemmasta pätkästä, jonka alkupaikkana oli Mali Lipovec. Tämä on melko tekninen pätkä.
Pätkä alkaa ennennäkemättömällä osuudella. 100 metriä lähdöstä ajetaan risteyksen ohi, 200 metriä myöhemmin tehdään u-käännös ja palataan risteykseen, johon käännytään nyt takaviistosti. Tämän temppuilun syynä on tuottaa katsojille enemmän nähtävää. Kyseessä on erikoisin – suorastaan typerin – ratkaisu mitä MM-rallipätkillä on ikinä nähty.
Tie, jolle risteyksestä käännyttiin, on kapea, kulunut ja usein täynnä likaa. Siellä on myös nyppyjä sekä rakennuksia ja kivimuureja tiessä kiinni. Matkalla on paljon tiukkoja mutkia, myös neulansilmiä.
Tien pinta kohenee 6,4 kilometrissä ja mukana on nopeampiakin paikkoja. Leveämmälle ja hyväpintaisemmalle tielle liitytään 8,8 kilometrissä, mutta luonne on edelleen mutkainen. Pinnasta tulee taas kulunutta 11,9 kilometrissä ja tie on mutkaista kuin Korsikalla.
Vuonna 2022 Esapekka Lappi kolautti eturipustuksen kiveen juuri tällä pätkällä.
EK10+14 Stojdraga – Gornja Vas on hidas ja mutkainen pätkä. Viime vuonna sitä pidennettiin viidellä kilometrillä, mutta nyt on palattu vuosista 2021 ja 2022 tuttuun 20 kilometrin mittaan.
Tämäkin pätkä on hyvin korsikamaista – medium-leveää ja kulunutta asvalttia, rotkon ja vuorenseinämän välissä jatkuvasti kääntyillen. Rytmin- tai pinnanvaihteluja ei juurikaan ole, lukuun ottamatta tuoreempaa asvalttia 7,8 km kohdalla ja muutamaa nopeampaa paikkaa puolivälin jälkeen.
EK11+15 Vinski Vrh – Dugha Resa on edelliseen nähden kontrastisesti hyvin vauhdikas pätkä, ehkä tämän vuoden nopein. Viime vuonna keskinopeus nousi lähelle 117 km/h. Vuonna 2022 Craig Breen ja Esapekka Lappi spinnasivat täällä. Pätkä muistetaan hyvin linnan edessä olevasta mutkasta.
Alku on medium-leveää ja jokseenkin kulunutta pinnaltaan. Mutkat kääntyilevät yli nyppyjen ja mukana on yksi iso hyppy. Luonne on kulmikasta, eli ajetaan suurilta osin täysiä, mutta mukana on myös yksittäisiä hitaita paikkoja kuten pari neulansilmää ja shikaani. Pätkä myös alittaa valtatien tunnelista ja ylittää joen kapealla sillalla. Pätkän loppu on enemmän kääntyilevää.
SS12+16 Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki on edeltäjänsä kaltainen vauhtipätkä. Tällä pätkällä on erityisen paljon nypyn ylityksiä ja hyppyjä. Vuonna 2021 tällä pätkällä Adrien Fourmaux hyppäsi sivuttain, Takamoto Katsuta ajoi risteyksen pitkäksi ja Teemu Suninen kävi ojassa.
Pätkän alku ja loppu ovat kapeaa, keskikohta leveää, kauttaaltaan jokseenkin kulunutta. Keskellä on tekninen paikka ja lopussa kaksi lisää. Pätkällä on kaksi risteystä.