Lenkin toisella pätkällä käytännössä jokaisen WRC-kuskin tuulilasi huurtui pahasti, mikä teki ajamisesta selviytymistä ja erittäin vaarallista. Kisassa kolmantena oleva Toyotan Sebastien Ogier avasi tilanteen suhteen sanaista arkkuaan kahdeksan MM-tittelin kokemuksella.
– Emme aja enää oikeilla autoilla. Auton rakenne saa tuon ongelman (tuulilasin huurtuminen) ilmestymään. Nämä ovat jo liian kalliita pelejä, mutta silti tuollainen ongelma on olemassa. Kun meillä vielä oli oikeat autot, joissa oli kunnon rakenteet, niin tuota haastetta ei ollut, Ogier puhisi.
– Näissä autoissa on todella märkää. On vaikea tehdä niistä vedenpitäviä. Ikävä kyllä kärsimme aika paljon. En paljoa nähnyt toisen pätkän lopussa.
Ogierin mukaan on jopa noloa, että kalliissa Rally1-hybridiautoissa on ”amatöörimäinen” suunnittelukukkanen.
– Ehkä kannattaisi mennä vähän halvempiin ja yksinkertaisempiin autoihin. Näyttäähän tuo aika naurettavalta, kun miljoonan euron autossa ei saa huurua pois tuulilasista.
Perjantaiaamun kolmas erikoiskoe peruttiin kokonaan. Viralliseksi syyksi ilmoitettiin, ettei lääkintähelikopteri päässyt ilmaan. Kisassa toisena oleva Hyundain Thierry Neuville korosti, että päätös oli tismalleen oikea.
– Voimme olla maailman parhaita kuskeja, mutta ei kukaan tuollaisia olosuhteita halua. Viimeisen pätkän peruminen oli ainoa oikea päätös. Ekalla pätkällä ei ollut niin paljon seisovaa vettä, mutta kakkospätkällä olimme koko ajan vesiliirrossa. Yllätyksiä tule paljon. Olemme kaikki onnellisia päätöksestä, Neuville sanoi.
– Yritin vain pitää pään alhaalla ja nähdä tuulilasin läpi. Piti vain jotenkin nähdä, mihin tie menee. Ei siitä ainakaan nauttimaan pystynyt.
Rallia 26 sekunnin erolla johtava Toyotan Elfyn Evans komppaili Hyundai-kuskia.
– Tuntui, että ajan tosi hitaasti. Oli vaikea arvioida pitoa. Virheisiin ei ollut yhtään varaa, eikä missään ollut varaa ajaa leveäksi. Oli paljon pahoja yllätyksiä ja tilanteita oli varmasti kaikilla. Olisi ollut vaikea ajaa viimeinen pätkä läpi. Siksi päätös oli varmasti oikea.