Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti joulukuussa, että MM-sarjan pääluokassa jaetaan jatkossa pisteitä täysin uudenlaisella systeemillä.
Lauantai-illan tilanteen perusteella on jaossa pisteitä yleiskilpailun kymmenelle parhaalle kuljettajalle. Lisäksi sunnuntain erikoiskokeilta annetaan erikseen pisteitä seitsemälle nopeimmalle kuljettajalle. Myös kisan päättävältä Power Stagelta on tuttuun tapaan lisäpisteitä napsittavana.
Uusi järjestelmä on saanut osakseen kovaakin arvostelua – myös kuljettajien suunnalta. M-Sport Fordin ranskalaispilotti Adrien Fourmaux ei kuitenkaan lyttää muutosta suoralta kädeltä vaan antaa sille poikkeuksellisesti jopa kehuja.
– Mielestäni MM-sarjasta tulee mielenkiintoisempi uudella pistesysteemillä. MM-taiston kannalta tästä voi tulla jännittävää. Se on varmaa, että eri strategioita on enemmän, Fourmaux kertoo ranskalaisella rallye-sport.fr-sivustolla.
– Systeemin selkeä ongelma on se, että rallissa neljänneksi sijoittunut voi saada jopa voittajaa enemmän pisteitä. Mutta toisaalta tilanne oli samankaltainen vanhassakin systeemissä, jossa esimerkiksi kolmonen pystyi saamaan kakkosta enemmän pisteitä Power Stagen ansiosta.
Rallin virallinen voittaja on edelleen se, jolla on nopein kokonaisaika kaikilta erikoiskokeilta sunnuntain päätteeksi. Mutta kuten Fourmaux nostaa esiin, kokonaiskilpailun voitolla ei ole enää yhtä suurta arvoa kuin aiemmin.
– Sekin mietityttää, määräytyvätkö palkintokorokepaikat rallin tulosten vai kerättyjen pisteiden perusteella, Fourmaux puntaroi.
Ranskalaiskuskin mukaan pistejärjestelmään oli tehtävä muutos.
– Sunnuntain kilpailupäivä oli menettänyt mielenkiintonsa, sillä kaikki vain odottelivat Power Stagea. Nyt se on ratkaiseva päivä ja sprintissä on paljon pisteitä jaossa kilometreihin nähden.
– Jos lähtöjärjestyssääntö ei muutu, huonommilla sijoilla olevat kuljettajat eivät saa hyötyä sunnuntaina ainakaan soraralleissa. Tämä systeemi ei siis muuta liikaa asioita, Fourmaux tuumii.
Näin uusi systeemi toimii
Ensimmäisen kerran pisteitä on jaossa jo lauantai-iltana, jolloin yleiskilpailun tilanteen kymmenen parasta saa kiinnityksen pisteisiin. Voittajalle on luvassa 18 pistettä, kakkoselle 15, kolmoselle 13 ja neljännestä sijasta eteenpäin järjestelmällä 10-8-6-4-3-2-1.
Lunastaakseen lauantai-illan pisteet autokunnan on päästävä maaliin myös sunnuntain erikoiskokeet.
Lisäksi sunnuntain erikoiskokeilta jaetaan erikseen pisteitä seitsemälle parhaalle. Päivän nopein kuljettaja kuittaa seitsemän pistettä ja seitsemäs puolestaan yhden pinnan.
Jos kuljettaja keskeyttää sunnuntaina, hän menettää kokonaan lauantain pistepottinsa, ja tuloksena on nollakisa. Keskeyttäneen takana olleet kuljettajat nousevat pykälän ylöspäin lauantain pistetaulukossa.
Lisäpisteitä on vielä jaossa Power Stage -pätkältä aiemmilta vuosilta tutulla systeemillä. Viikonlopun maksimipistemäärä pysyy siis 30 pinnassa, mutta laskukaavassa on nyt entistä enemmän muuttujia.
Uusi systeemi on ensimmäisen kerran käytössä Monte Carlon MM-rallissa, joka ajetaan 25.-28. tammikuuta.