Toomas ”Topi” Heikkisen starttasi loistavasti rallicrossin MM-sarjan Ranskan osakilpailun semifinaalissa, muttei yltänyt finaaliin asti. Heikkinen sai viikonlopun aikana myös ikäviä uutisia.
Heikkisen tallipäällikkö ja -toveri Mattias Ekström teki Ranskassa merkittävän ilmoituksen.
– EKS-tiimillä ei ole Audin kanssa sopimusta ensi kaudesta, joten jatko on täysin auki, Ekström paljasti.
Tämä saattaa tietää myös Topi Heikkiselle uuden tallin etsimistä.
Block kylkeen
Loheacin osakilpailun semifinaalissa jenkkikonkari Ken Block ajoi hyvässä vauhdissa olleen suomalaisen Audin kylkeen jo semifinaalin ensimmäisessä kurvissa. Heikkinen jäi lopulta semifinaalin viidenneksi, kun finaaliin selvisi kolme parasta.
– Lähdin liikkeelle takarivistä ulkoradalta, ja pito osoittautui yllättävänkin hyväksi. Pääsin ennen ensimmäistä mutkaa jo Petterin (Solberg) rinnalle ja rupesin jarruttaman ihan normaalisti ja kärkipaikkakin oli tarjolla, kun kylkeen tuli hirveä moukku. Vauhti nousi varmaankin parillakympillä, ja seuraavaksi mentiin isosti hiekalle, Heikkinen kertasi.
– Autokin vähän vioittui törmäyksessä, eikä muiden tavoittamiseksi ollut enää mitään tehtävissä. Ohjaustehostin ei toiminut jatkossa enää normaalisti, ja pyöränkulmatkin olivat sekaisin. Harvoin Audi on ollut noin kauhea ajettava, joensuulainen manasi.
Loheacissa ajetun kauden yhdeksännen osakilpailun voitti MM-sarjaa johtava ruotsalainen VW-kuski Johan Kristoffersson ennen kotiyleisön suursuosikki Sebastien Loebia ja viime vuoden maailmanmestaria Mattias Ekströmiä.
Grönholmilla vaikeaa
MM-sarjan toinen suomalaiskuljettaja Niclas Grönholm jäi ulos semifinaaleista oltuaan aika-ajoerien jälkeen sijalla 14. GRX-tallin Ford Fiestaa käskyttävä Grönholm tuskaili lauantaina karsintaerissä starttien kanssa ja sunnuntaina ongelmana oli löytää oikeat säädöt sadekelille.
– Oli aika vaikeaa kaiken kaikkiaan. Lauantain kuivalla radalla oli vauhtia, mutta lähtöjen kanssa en onnistunut. Sitten sunnuntain molemmissa erissä kaasutin suoraan kärkeen, mutta vauhtia ei löytynyt tarpeeksi, Grönholm selvitti.
Grönholm on päässyt testaamaan autoaan kauden aikana muutamaan otteeseen, mutta sadetta ei ole osunut noille kerroille.
– Sadekelin säätöjen kanssa ollaan vähän hakusessa, kun ei ole päästy märällä testaamaan. Tämä näkyi sitten sunnuntain ajamisessa, jolloin olisi pitänyt heittää 0,5 sekuntia nopeampia kierroksia, jotta jatkopaikka olisi tullut. Mutta hyvää on se, että kuivalla kyllä kyyti riittää kärkivauhtiin, Grönholm kertoi.