Saksan MM-ralli vauhtiin ikonisissa maisemissa – päivän ohjelmassa kuusi pätkää

Ott Tänak. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Saksan MM-ralli käynnistyy kunnolla perjantaina, jolloin ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi perjantain rallireitin.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa

11.14 EK2    Stein Und Wein 1        19,44 km
12.08 EK3    Mittelmosel 1           22,00 km
13.43 EK4    Wadern - Weiskirchen 1   9,27 km
15.03 HUOLTO Bostalsee
16.42 EK5    Stein Und Wein 2        19,44 km
17.36 EK6    Mittelmosel 2           22,00 km
19.11 EK7    Wadern - Weiskirchen 2   9,27 km
             YHTEENSÄ               101,42 km

Stein und Wein on ajettu usein Saksan MM-rallissa, joskus myös nimellä Ruwertal – Fell, pienin reittimuutoksin. Se kulkee maaseudulla ja metsissä käväisten myös viinitarhoilla. Merkittävän suuri osa pätkästä ajetaan leveillä maanteillä.

Pätkän alku on kapealla tiellä kylässä, josta se jatkuu metsään neulansilmien ja risteysten kautta. Kilometrin kohdalla on erityisen vaikea risteys ja hyppy.

Kolmen kilometrin jälkeen tullaan leveämmälle tielle. Se on suurilta osin todella nopeaa, mutta viiden kilometrin paikkeilla on Korsikan rallia muistuttava mutkikkaampi osa, jolla on jopa yksi neulansilmämutka. 7,6 kilometrissä on shikaani, ja sen jälkeen käännytään kiperästä risteyksestä vielä isommalle tielle. 10 kilometrin paikkeilla on hidasteena kierto levähdyspaikan kautta.

Seuraavat osuudet ajetaan taas kapeammilla teillä, yksi lyhyt osuus jopa betonilla. Aiemmin kaahailtu iso tie ylitetään ketunlenkein 15 kilometrin jälkeen, ja vajaata kilometriä myöhemmin käännytään toiselle isolle tielle vajaan kilometrin matkaksi. Sitten kahden neulansilmän kautta käännytään kapeammalle tielle. Juuri ennen maalia on huippunopea osuus, ja yhdessä mutkassa on paikka leikata todella leveästi.

Sääennuste EK2+5:lle Stein Und Wein (perjantaina klo 10.14 ja 15.42)

Mittelmosel on viinitarhapätkä, joka on tuttu kaikilta Saksan MM-rallin vuosikerroilta paitsi vuodelta 2014. Tämän vuoden versiota on ajettu sellaisenaan vuodesta 2016 lähtien. Silloin pätkän nykyinen loppuosa ajettiin ensimmäistä kertaa.

Pätkä alkaa viiniviljelmien ja peltojen keskeltä. Monesta paikasta pätkän alkuosalla on huikea näköala Mosel-joelle. Tiet ovat kapeita ja osassa risteyksistä on betonipinta. 1,4 kilometrissä on tiukka neulansilmä ylämäkeen, puolta kilometriä myöhemmin taas kiperä mutka, jossa vuonna 2017 ulos ajoivat niin Thierry Neuville, Dani Sordo kuin Juho Hänninenkin.

 

Pari yllättävää risteystä tulee vastaan 2,5 kilometrin kohdalla. Seuraavaksi viinitarhoilta poistutaan hetkeksi. Näillä maaseututeillä on usein kulunut ja röykkyinen pinta. Paluu viinitarhoille tapahtuu 6,6 kilometrin kohdalla alamäkineulansilmien kautta. Viimeinen viinitarhaneulansilmä 12 kilometrin paikkeilla puolestaan melkein pilasi Ott Tänakin voiton vuonna 2017.

 

Tämän jälkeen tiestä tulee hyvin kapea ja pätkä sukeltaa metsään. Seuraava osuus on kuitenkin huippunopea isolla tiellä. Sen päättävään neulansilmäristeykseen tullaankin heinäpaalishikaanin kautta.

Pätkä jatkuu nyt kuluneella asvaltilla, mutta leveällä tiellä. Tie kapenee kuitenkin kilometrin jälkeen kahdessa ylämäkineulansilmässä. Seuraavat osuudet ovat nopeita pintojen vaihtuessa moneen kertaan. Lopulta 21 kilometrin kohdalla laskeudutaan kahdesta neulansilmästä kapealle viinitarhatielle ja kahdesta toisesta vastaavasta isolle tielle kiihdytykseen kohti maalia.

Sääennuste EK3+6:lle Mittelmosel (perjantaina klo 11.08 ja 16.36)

Wadern-Weiskirchen on puolittainen yleisöerikoiskoe. Se ajetaan maaseututeillä, joista on muodostettu silmukka. Autot ajavat radan kaksi kertaa ja kääntyvät sitten pois. Täten tiestä tulee kaksin verroin likaisempi, kun jokainen auto ajaa suurimman osan teistä neljä kertaa. Sebastien Ogierilla oli kuitenkin ongelmia vuonna 2017 jo ensimmäisellä kierroksella.

 

Tiet eivät muutu juurikaan pätkän aikana, mutta ysikymppimutkia on paljon, osa niistä puiden alla. Viimeiset osuudet ennen maalia ovat hieman kapeampaa ja kuluneempaa.

Sääennuste EK4+7:lle Wadern-Weiskirchen (perjantaina klo 12.43 ja 18.11)

 

Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys

Saksan rallissa ensimmäisenä starttaaminen on poikkeuksellisesti etu, jopa enemmän kuin muissa asvalttikisoissa. Mutkista leikkaaminen tuo tielle soraa ja multaa, minkä vuoksi tie muuttuu liukkaammaksi joka auton kohdalla. Sadekelillä tie voi muuttua jopa mutaiseksi, jolloin autot menevät sivuluisussa.

Sebastien Ogier näyttää mallia leikkaamisesta. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Saksan rallissa kahtena viime vuonna voittanut Ott Tänak starttaa ensimmäisenä tielle perässään kilpakumppaninsa Sebastien Ogier ja Thierry Neuville. Taaempaa puolestaan starttaa tässä rallissa kovaa ajaneita kuskeja kuten Dani Sordo ja Jari-Matti Latvala.

Katso alta Rallit.fin ennakkoanalyysi Saksan MM-rallista. Lopussa pieni kevennys!

Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittiasiantuntija