Rallin MM-sarja isojen päätösten äärellä – keskusteluja usean uuden autonvalmistajan kanssa

Rallin MM-sarjan promootioyhtiö käy keskusteluita kolmen eri autonvalmistajan kanssa liittymisestä mukaan WRC-karkeloihin.
Esapekka Lappi
Rally1-hybridiautot tulivat rallin MM-sarjaan vuonna 2022. Nyt mietitään, miten jatketaan kaudella 2025. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Aiemmin promoottori on kertonut, että ideaalitilanteessa rallin MM-sarjassa olisi neljä eri valmistajaa. Vuoden 2019 ja Citroenin vetäytymisen jälkeen MM-sarjaa on ajettu kolmen merkin voimin, kun mukana ovat olleet kaksi varsinaista tehdastiimiä Toyota ja Hyundai sekä yksityistallin statuksella operoiva M-Sport Ford.

Viime vuonna MM-sarjaan tulleet Rally1-hybridiautot eivät näyttäisi olevan ratkaisu onneen, sillä uusia valmistajia ei ole onnistuttu houkuteltua mukaan. Nykyiset säännöt umpeutuvat kauden 2024 jälkeen. Jo viime vuonna uutisoitiin, että Skoda, Alpine sekä Stellantis ovat kiinnostuneita rallin MM-sarjasta, mikäli sääntöjä rukataan. Stellantis valmistaa muun muassa Alfa Romeota, Citroenia, Fiatia, Lanciaa, Opelia ja Peugeot´a.

– Teemme töitä asian eteen. Olen neuvotellut Andrew´n (Kansainvälisen autoliitto FIA:n rallijohtaja Wheatley) kanssa jokaisen valmistajan kanssa, joka on osoittanut vähänkin kiinnostusta. Meillä on kaksi tai ehkä kolme vaihtoehtoa, joiden kanssa keskusteluja jatketaan, rallin MM-sarjan promootioyhtiön urheilujohtaja Peter Thul sanoo Motorsport.comin sivuilla.

– Me emme kuitenkaan kerro asiasta enempää ennen kuin meillä on jotain varmempaa. Systeemimme on hauras, mutta neljä autonvalmistajaa olisi erinomaista.

Kaikkein olennaisinta olisi, että FIA ja rallin MM-sarjan promootioyhtiö saisivat kauden 2025 säännöt mahdollisimman nopeasti valmiiksi. Kohta on jo liian myöhäistä aloittaa uuden ralliauton kehitystyö, mikäli jokin autonvalmistaja todellakin innostuisi tulemaan mukaan.

– Lähtökohtaisesti jokainen automerkki on tervetullut mukaan. Meillä on kuitenkin oma strategiamme, jonka parissa teemme töitä. Työskentelemme yhdessä FIA:n kanssa ja voimme antaa heille ehdotuksia tulevista säännöistä, mutta päätöksen tekee FIA, Thul korostaa.

– Meidän on saatava uudet säännöt nopeasti, mutta FIA ei voi keksiä jotain uutta konsultoimatta autonvalmistajia. Autoteollisuus on isossa murroksessa täyssähköisten autojen myötä, mutta se ei taas ole vaihtoehto ralliin, jos haluamme pitää nykyisen formaatin.

Promoottorin puheiden perusteella on hyvin epätodennäköistä, että rallin MM-sarjassa uudet Rally1-autot heitettäisiin heti romukoppaan ja tilalle otettaisiin sähkökilpurit. Keskusteluja käydään enemmänkin siitä, millä tulevaisuudessa polttomoottorien voima tuotetaan.

– Hyvä asia on, että 75 prosenttia nykyisistä autoista voidaan säilyttää. Kyse on enemmänkin voimansiirrosta. Kestävän kehityksen mukaan tehty polttoaine ja jopa sähköbensa ovat hyviä vaihtoehtoja sekä myös hyvin tärkeitä vaihtoehtoja, Thul tähdentää.

Jo tällä hetkellä rallin MM-sarjan pääluokissa on käytössä P1 Fuel -yrityksen valmistama kestävän kehityksen metodein tehty polttoaine. Sähkövoimalla Rally1-autot liikkuvat vain olemattoman osan kisareitistä, mutta nykyinen polttoaine toteuttaa paremmin vihreitä arvoja.

FIA:n rallipomo Wheatley komppaa Thulia siinä, että päätöksiä on tehtävä pian.

– Prosessi etenee koko ajan. Nämä neuvottelut ovat kaikkien listoilla ykkösenä. Koko autoteollisuudessa pohditaan, mitä tehdä seuraavaksi. Meidän on rakennettava oma polkumme huolellisesti ja harkiten, Wheatley kertoo.

– En usko, että sillä on merkitystä, jos kiiruhdamme päätöksiä muutamalla viikolla. Me tarvitsemme selkeän kuvan, miten jatkamme eteenpäin. Emme ole vielä maalissa, mutta mielestäni jo aika lähellä.

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä