Niko Mäkinen jatkaa rallin SM3-luokassa ensi kaudella

Niko Mäkinen ja Antti Haapala. Kuva: Toni Lönnroos.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin SM-kausi päättyi Tampereella syyskuun viimeisenä viikonloppuna. Niko Mäkinen ja kartanlukija Antti Haapala ajoivat siellä nousujohteisen kilpailun, pienistä vaikeuksista huolimatta. Se jätti kuluneesta vuodesta hyvän maun, vaikka kauteen mahtui monta tarinaa, joista kaikki eivät ihan satukirjan mukaan onnelliseen loppuun päättyneetkään.

– Alku oli lupaava. Rallitettiin Tunturissa niin maan perusteellisesti, ensimmäiset pätkät, ja sitten tapahtui sellaista mitä en ole ennen kokenut. Jäi vaihdekeppi käteen. Se meni yksinkertaisesti poikki, ja vielä sellaisesta paikasta ettei sitä voinut mitenkään paikan päällä korjata. Siellä me sitten Antin kanssa ihailtiin Lapin maisemia parinkymmenen asteen pakkasessa monta tuntia ja katseltiin muiden menoa. Pikkuisen söi miestä.

Tunturirallin pettymyksen jälkeen talvella ajettiin vielä Mikkelissä ja Nilsiässä. Sijoitukset olivat viides ja kymmenes.

– Mikkelistä jäi mieleen ihan kohtuullisen sijoituksen lisäksi yksi ylipitkä, tai ainakin ilmava lento. Vedettiin turhan kovaa yhdelle nypylle ja oltiin hetken mäkihyppyfiiliksissä. Mutta tulipa testattua auton lento-ominaisuudet, alastulo ei ehkä ihan telemarkkia ollut. Nilsiä meni ihan pipariksi. Autosta katosivat tehot jo alkutaipaleella, eikä tahmealla menolla enää rytmiin päässyt.

Kesän kilpailujen alla auto oli huollettu ja vähän kolhuja saaneet osat vaihdettu uusiin, joten kaksikon into nurmen orastaessa oli kova. Kesällä ajettiin Riihimäellä ja Kouvolassa, sijoitukset olivat kuudes ja kahdeksas.

– Talvella tuli vähän rytkytettyä autoraukkaa, joten taka-akseli ja vähän muitakin osia piti uusia. Onneksi meillä on porukassa päteviä kavereita, laite oli tip top kunnossa kun päästiin Riihimäelle. Siellä alku oli kuitenkin liian varovainen, mutta kun yksi pätkä vedettiin takaluukku auki niin saatiin hapen lisäksi vähän sisua. Loppukiri jätti hyvän maun, pikkasen harmitti kun viides sija jäi vielä sekunnin päähän.

Syksyn aikana ajettiin vielä kaksi kilpailua, Uusikaupunki ja Tampere. Viimeisessä osakilpailussa, kuten ensimmäisessäkin jaettiin korotetut SM-pisteet. Uudessakaupungissa Mäkinen ajoi seitsemänneksi ja Tampereella tuli kauden paras tulos, palkintokorokepaikkaan jäi eroa vain muutama sekunti.

– Ukista ei paljoa kerrottavaa jäänyt. Kisan jälkeen auton data lähetettiin tutkintaan, ja sen seurauksena vaihdetiin turbo. Meno Mansessa olikin sitten ihan erilaista. Auto tuntui pirteältä kuin nuorukainen juhannusyönä. Nuotteja Tampereen seudulla raapustettaessa oli aika spesiaali olo, sumu oli melkoisen sakea koko päivän. Kisa lähti hyvin käyntiin, oltiin toisena kunnes vähän mokattiin, Mäkinen summaa.

– Kaveri oli ajanut ulos aika rajusti, ja katsottiin että jotain siellä heilutetaan. Pysähdyn täydestä kyydistä, mutta meille näytettiinkin että voidaan jatkaa matkaa. No, se ei harmittanut koska kyllä turvallisuus menee kaiken muun edelle. Loppu tultiin niin kovaa kuin voitiin, ajaminen sujui kuin tanssi mutta autossa oli häikkää kun kytkin alkoi luistamaan. Päästiin kuitenkin maaliin, ja vaikka siinä hetken harmitti kolmossijan karkaaminen niin tuntui hyvältä päättää kausi ajon osalta onnistuneesti, Mäkinen jatkaa.

Mäkinen jatkaa ensi kaudella SM3-luokassa.

– Kaudella 2018 jatketaan Ford Motorcraftin lipun alla samassa luokassa ja samalla autolla, tavoite on podiumpaikat ja kauden päätteeksi mitali. Nyt ollaan tiiminä paljon viisaampia myös auton kanssa, ja kun tehdään kaikki pykälää paremmin niin sehän riittää, Puistohulmi Racingin vetäjänä toimiva Nikon isä Vesa Mäkinen vahvistaa.

Lähde: Niko Mäkisen tiedote – Toni Lönnroos

Lue myös nämä