Monte Carlon MM-rallissa neljän pätkän päivä – nähdäänkö yhtä paljon draamaa kuin vuosi sitten?

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala vauhdissa Montessa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Monte Carlon MM-ralli jatkuu lauantaina neljällä erikoiskokeella. Rallit.fi analysoi päivän pikataipaleet.

Lauantai 26.1.
Aikataulu

08:52 Huolto Gap
09:58 EK9    Agnières-en-Dévoluy - Corps 1              29.82 km
11:16 EK10   Saint-Léger-les-Mélèzes - La Bâtie-Neuve 1 16.87 km
12:26 Huolto Gap
13:47 EK11   Agnières-en-Dévoluy - Corps 2              29.82 km
15:08 EK12   Saint-Léger-les-Mélèzes - La Bâtie-Neuve 2 16.87 km
16:18 Huolto Gap

Lauantaina ajettavat Gapin pohjoispuolen erikoiskokeet ovat pysyneet muuttumattomina tälle vuodelle, joskin päivä on typistetty neljään erikoiskokeeseen viiden sijasta. Tämä johtunee uusista säännöistä, joiden mukaan MM-rallin pituus saa olla enintään 350 kilometriä.

Rallin pisin pätkä, 30-kilometrinen Agnières-en-Dévoluy – Corps oli viime vuonna ensimmäisellä ajokerralla yllättävän luminen, ja ensimmäiset autot menettivät paljon aikaa tietä auratessaan – Craig Breen hävisi jopa neljä minuuttia pohja-ajalle startattuaan ensimmäisenä reitille. Tämä lumi-inferno aiheutti myös keskeytykseen johtaneen ulosajon Dani Sordolle sekä pyörähdykset Elfyn Evansille ja Kris Meekelle.

Erikoiskoe putsaantui lopulta lumesta niin paljon, että nopeimmat WRC-autot olivat jopa puoli minuuttia toistaan nopeampia. Eikä tässä vielä kaikki, vaan Andrea Nucita onnistui ajamaan uskomattomasti neljänneksi nopeimman ajan takavetoisella Abarth 124 RGT:llä lähdettyään 26:ntena autona matkaan.

 

Toisella ajokerralla lumesta ei ollut yhtä paljon haittaa, mutta erikoiskoe oli silti haastava. Thierry Neuville luisui takaperin penkkaan nopeahkolla metsäosuudella pätkän keskivaiheilla. Toinen pätkän uhri oli Esapekka Lappi, joka kävi myös penkassa, vaurioitti vannettaan ja joutui lopulta vaihtamaan renkaan pätkällä.

 

EK:n puolivälin jälkeen tulee muutamia rytmiä sekoittavia risteyksiä pitkien suorien ja kapeiden kyläteiden välillä. Viime vuonna yhdessä erityisen haastavassa risteyksessä moni auto kävi pellolla, mukaan lukien Neuville ja Ott Tänak. Näihin ulosajoihin saattoi myös vaikuttaa huono näkyvyys suhteellisen korkeassa ilmanalassa.

 

Pätkän loppupuolella on ensin muutama tiukka neulansilmä metsässä, sitten kylän läpiajo ja näyttävä padon ylitys ennen saapumista nopealle ja leveälle loppuosuudelle, joka lisää rytminvaihdoksia entisestään. Näiden lisäksi haastetta lisää erikoiskokeen aikana ylitettävät useat kapeat sillat.

Vuonna 2017 pätkä ajettiin ensimmäistä kertaa, tosin hieman erilaisella loppuosuudella. Silloin Sebastien Ogier ja Elfyn Evans onnistuivat löytämään saman lumipenkan Fiestoineen.

 

Sääennuste EK9+11:lle Agnières-en-Dévoluy – Corps, joka ajetaan lauantaina klo 9:48 ja 13:47 Suomen aikaa.

Päivän toinen pätkä Saint-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve alkaa pikkukylässä, jossa kuskit joutuvat ajamaan liikenneympyrän ympäri Gymkhana-hengessä. Sitten jatketaan mäkeä ylös Ancellen hiihtokeskukseen ja lasketellaan alas kapeita, usein lumisia metsäteitä pitkin. Juuri näillä teillä Kris Meeke ajoi viime vuonna penkkaan, johon oli aseteltu Irlannin lippu. Hänen irlantilainen kartanlukijansa Paul Nagle mahtoi olla mielissään.

Kun autot putkahtavat ulos metsästä laaksoon, muuttuu tie leveämmäksi ja usein myös kuivemmaksi, ja vauhdit kasvavat. Viime vuonna tämä näyttävä osuus nähtiinkin suorana lähetyksenä televisiossa.

Vuonna 2017 tämä erikoiskoe ajettiin hieman eri alkuosuudella. Silloin Juho Hänninen ajoi ”suoraan siihen v***n puuhun”, ja muillakin kuskeilla oli pienempää tai isompaa tapahtumaa samassa mutkassa pian Ancellen hiihtokeskuksen ohittamisen jälkeen.

 

 

Vuonna 2016, kun pätkä ajettiin ensimmäistä kertaa, alamäkiosuus oli erityisen luminen ensimäisellä ajokerralla. Andreas Mikkelsen oli onnistunut valitsemaan oikeat renkaat ja teki huikeat 43 sekunnin pohjat itse Sebastien Ogieriin. Toisella ajokerralla ei ollut enää niin lumista, mutta nyt Hyundait onnistuivat valloittamaan pätkän kolme nopeinta aikaa Ogierin jäädessä taas 46 sekuntia pohjista.

Vuonna 2016 Citroenit olivat epäonnisia tällä pätkällä: Kris Meeke osui isoon kiveen hajottaen vaihdelaatikkonsa, kun taas Stephane Lefebvre selvisi spinnauksella.

 

Sääennuste EK10+12:lle Saint-Léger-les-Mélèzes – La Bâtie-Neuve, joka ajetaan lauantaina klo 11:06 and 15:08 Suomen aikaa.

Lue myös nämä