Hirvonen pääsi ajamaan Ouninpohjan erikoiskokeen vain kerran läpi, sillä miehen Ford Escortiin iskeneet tekniikkaongelmat eivät antaneet mahdollisuutta jatkaa rallia toiselle ajokerralle.
Monien rallifanien sydämiin tallentunut Ford Escort BDA:n pauhu kuultiin sunnuntaina ajetussa rallissa vain kertaalleen. Hirvonen pääsi erikoiskokeen maaliin joutumatta löysäämään vauhtia, kunnes huoltotauolla, Hotelli Jämsän pihalla auton alla ryömiessä, totuus valkeni.
Escort oli saanut sen verran kipeää, että starttimoottorin toimimattomuus ei antanut lopulta muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Mäkilähtöä kokeiltiin runsaan saattoväen kanssa, mutta mikään ei auttanut.
Lopulta Hirvosen oli jäätävä huoltoalueelle kertaamaan ensimmäisen vedon tapahtumia kartanlukijana toimineen Haapamäen kanssa. Hirvonen ja Haapamäki toimivat molemmat Ylen asiantuntijoina MM-rallilähetyksissä.
– Kyllä se oli nautinto vetää. En ole tällaisella autolla koskaan tuota pätkää ajanut. ”Henkka” lasketteli nuottia niin miehekkäästi, ettei ollut mitään hätää, hymyili Hirvonen.
Kaksikon keskinäisissä jutusteluissa huuli lensi keskeytyksestä huolimatta. Hirvonen antoi ymmärtää, että varaa kiristää jäi vielä, sillä ainakaan ”Seppäsen töyssynä” tunnettu paikka, jossa on takavuosina nähty huimia suorituksia ja pieniä suistumisiakin, ei tullut täydellisesti.
– Ei uskaltanut siihen Amazonin paikkaan laskea viitosella, vaan piti nelosta kaivaa.
Hirvonen oli erityisen tyytyväinen uuteen keikkakartturiinsa Haapamäkeen, joka jännittämisen sijaan piti tahtia yllä kartturin penkiltä käsin.
– Osuus, missä ei ollut nuottia, Henkka ajatti oikein huolella. Harmi, että jotain murheita tuli nyt auton kanssa, niin jouduttiin jättämään leikki kesken.
Yhtä hymyä oli myös Haapamäki, jolle kokemus oli ensimmäinen laatuaan. Tie toki oli tuttu vuodelta 2015, jolloin Haapamäki nähtiin MM-sarjassa Citroenin etuvetoautolla.
– Oli nautinnollista kyllä. Olisi ollut kiva ajaa vielä toinenkin veto, koska jotain selkoa alkoi jo nuotistakin saamaan. Aluksi luin nuottia hieman myöhässä. Suurimman osan tiestä muistaa yhä, ja legendaarinen Dirt Rally -peli auttaa myös siinä – on se niin aito se pelikin, Haapamäki hehkutti.
Myös vuoden 1981 maailmanmestari Ari Vatanen, 70, osallistui Ouninpohja-ralliin vaimonsa Ritan kanssa. Katso alta video Vatasten suorituksesta ja kuuntele pariskunnan kommentit.