Marcus Grönholmin johtama GRX-talli aikoo jatkaa MM-rallicrossissa, vaikka sarjasta on käynyt kato viime aikoina.
Rallicrossin MM-sarja sai viimeksi edellisviikolla huonoja uutisia, kun Volkswagen ilmoitti vetäytyvänsä lajista ainakin toistaiseksi. Audi ja Peugeot olivat ilmoittaneet lähdöistään jo ennen Volkswagenia.
Näillä näkymin MM-rallicrossissa ei ole yhtäkään täysiveristä tehdastiimiä kaudella 2019. Grönholmin GRX-tiimi oli viime kaudella sarjan paras yksityistiimi, mutta MM-pisteissä se oli neljäs Volkswagenin, Audin ja Peugeot’n jälkeen. GRX kilpaili Hyundain kalustolla kuljettajinaan Niclas Grönholm ja Timur Timerzjanov.
– Sarja on nyt vähän sikin sokin, kun niinkin moni on vaihtamassa paikkaa, ja tiimit miettivät jatkoaan. Mutta eiköhän me olla siellä mukana, Grönholm lupaa Rallit.fille.
Itse asiassa GRX saattaa jopa satsata MM-sarjaan viime kautta enemmän. Kaudella 2018 tallilla oli käytössä kaksi Hyundai i20 Supercaria, mutta ensi vuonna niitä voi olla enemmänkin.
– Meillä voi olla jopa kolme autoa, me ollaan niin hurjia. Kun muut lopettavat, me lisätään panoksia, Grönholm naurahtaa, mutta saman tien inkoolainen vakavoituu.
– Kyllä meilläkin on tiukkaa, mutta tietysti kuljettajilla monesta suunnasta on kiinnostusta tulla ajamaan meidän autoilla. Täytyy katsoa, mitä me oikeasti pystytään tekemään. Me ei olla missään nimessä tehdastiimi, Grönholm painottaa.
Marcuksen poika Niclas jatkaa varmuudella tiimissä ensi kaudella, mutta muita kuljettajasopimuksia ei ole lyöty lukkoon. Tiimi käy neuvotteluita venäläiskuljettaja Timerzjanovin kanssa, joka toi viime kaudella mukanaan tallille nimikkosponsori Tanecon.
– Timur soittelee jatkuvasti, mutta nimiä ei ole vielä lyöty papereihin. Sitten on joitain muita vaihtoehtoja ajamaan joitakin tiettyjä kisoja. Katsotaan, miten asiat ratkeavat, Grönholm sanoo.
”Promoottori ei ole tehnyt asioita oikein”
Grönholm myöntää olevansa huolissaan rallicrossin MM-sarjan nykytilanteesta. Suuret autonvalmistajat ovat vetäneet pois tukensa sarjan hakiessa paikkaansa moottoriurheilumarkkinoilla. Inkoolainen kokee, että MM-sarjan promoottori IMG olisi voinut hoitaa hommansa paremmin.
– Sarja oli jo aika hyvällä tasolla ja menossa hienoon suuntaan, niin kyllähän tämä harmittaa. Promoottori ei ole ehkä tehnyt asioita ihan oikein, koska näin kävi. Muut tiimit haluavat sähköautoihin, mutta sitä asiaa ei ole pystytty ratkaisemaan ja siihen tuli aikalisää pari vuotta. Sen takia tämä tapahtui, Grönholm näkee.
– Me roikutaan mukana ja katsotaan, mitä tapahtuu. Katsotaan, jos vaikka Hyundai lähtisi (tulevaisuudessa) täysillä meidän mukaan.
Sähköisistä rallicrossautoista on keskusteltu jo hyvä tovi. Tekniikka kehittyy, ja ilmastonmuutos on jatkuvasti tapetilla. Grönholm ei kuitenkaan lämpene sähköisille kilpa-autoille.
– Mä haluan ääntä ja pärinää ja bensan katkua. Sen verran vanha mä olen. Sähköautot ovat varmasti ihan jees, mutta sitä en tiedä, miten ne saadaan tosi makeiksi ja houkutteleviksi katsojan kannalta. Autot ovat varmasti ihan kivoja ajaa ja niistä voi tulla saakelin hyvät, mutta jos niillä päristellään ilman ääntä, niin vähän oudolta tuntuu, Grönholm kertoo mielipiteensä.