Kolme suomalaista maaliin Historic-autojen EM-osakilpailussa – Latvala ja Toivonen keskeyttivät

Harri Toivonen
Harri Toivonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Historicien EM-sarjan neljännessä osakisassa Belgian Ypres Historic Rallyssa viidestä suomalaiskuljettajasta kolme pääsi maaliin asti. Sverre Norrgård, Pentti Veikkanen sekä Jukka Aromaa lisäsivät EM-pistesaldoaan, Harri Toivonen sekä Jari Latvala keskeyttivät tekniseen vikaan.

Ypres Rallissa historic-luokat ajoivat lisäluokkina kaikkien nykyaikaisten autojen jälkeen. Tehokkaat WRC-autot ja muut uuden kilpurit heittivät erikoiskokeilla melkoisesti soraa ja mutaa asfalttipinnalle, joten historiceilla ei ollut helppoa.

– Nuotitus oli myös hankalaa. Reitille muodostui autoletkoja. Jälkeenpäin huomattiin, että paljon jäi nuotteihin merkintöjä laittamatta, kun ei riittävän tarkasti päässyt keskittymään toisen perässä ajaessa, raportoi Jari Latvala kisan jälkeen.

Kolmoselle lähdettiin innokkaasti. Sitten osuimme sen verran kovaa johonkin monttuun tai syvään asfaltinreunaan, että iskunvaimennin meni totaalisesti jumiin. Maaliin vielä päästiin, aikakin oli kohtalaisen hyvä, mutta sitten oli pakko jättää leikki kesken. Iskaria ei saatu enää toimimaan eikä varaiskaria ollut mukana. Tällaistahan ralli joskus on, harmitteli Latvala.

Veikkanen nopein suomalainen

Parhaana suomalaisena Ypres Historic Rallissa maaliin ajoi hyvinkääläinen Pentti Veikkanen, joka oli kilpailussa viides ja omassa kategoriassaan kolmas.

– Nyt ei vauhti riittänyt. Koneremontin jälkeen auto säädettiin aiemmasta poikkeavasti, mutta noin 40 hevosvoimaa puuttui. Täytyy palata vanhoihin säätöihin” paljasti Veikkanen, jolla on nyt 23 EM-pistettä.

– Suuri yllätys oli, ettei meille sattunut yhtään rengasrikkoa. Asfaltin reunat olivat todella teräviä ja syviä, mahdollisuuksia rikkoa auto oli todella paljon. Ja sattuihan meille pikku mokakin, kun perjantain pimenevälle pätkälle lähtiessäni en älynnyt laittaa kaikkia lisävaloja päälle. Siinä vain hämmästelin, kun en nähnyt kunnolla.

Veikkanen on EM-pistetaulukossa neljän kisan jälkeen viidentenä. Unkarilainen Ferenc Wirtmann sijoittui Belgiassa kakkoseksi Karl Wagnerin jälkeen ja on pistejohdossa 18 pisteen turvin ennen Wagneria. Neljäntenä 25 pisteellä on Jukka Aromaa, joka ajoi nyt tällä kaudella toisen EM-kisansa.

Norrgård kiinni EM-mitalissa

Kategoriassa 1 ajava Sverre Norrgård oli tällä kertaa liikkeellä -64-mallisella Ford Falconilla. Norrgård oli kartturinsa Ari Koposen kanssa kategoriassa kolmansia. Pistetaulukossa Norrgård on kolmantena 41 pisteellä. Antonio Parisi johtaa 70 pisteellä ja Carlo Fioritolla on 52 pistettä.

– Meidän Belgiasta saamamme EM-pisteet ovat yksin ja täysin huoltomiehemme Olle Wikmanin ansiota. Ilman häntä emme olisi maaliin asti päässeet. Autossa oli kaikki mahdolliset ongelmat, jarruista sähköihin ja kaikkea siltä väliltä. Yhdelle huoltomiehelle hommia oli aivan tarpeeksi, kehui Norrgård monivuotista huoltomiestään.

Kategoriassa 4 ajava suomalaispari Harri Toivonen–Cedric Wrede lähtivät Belgiaan metsästämään lisää EM-pisteitä, sillä edellinen osakisa Espanjassa jäi kesken. Ennen Belgian kisaa pari oli keskeytyksen jälkeen menettänyt pistejohtonsa ja oli kolmantena viisi pistettä johtavaa norjalaista, Valter Jenseniä perässä.

Kahdeksasta osakisasta kuuden tulos lasketaan loppupisteisiin, joten Toivosen olisi nyt onnistuttava lopuissa kisoissa, jotta mahdollisuus Euroopan mestaruuteen säilyisi.

Seuraava EM-osakilpailu ajetaan Lahdessa elokuun toisena viikonloppuna.

Lähde: Historic Rally Club Finlandin tiedote

Lue myös nämä