Ketomaa ajoi rallia ”8 tuntia turkkilaisessa saunassa” – kakkossija haarukassa Malesiassa

Jari Ketomaa
Jari Ketomaa. Kuva: Arish Qutb Ahmad Khan
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari Ketomaa ajaa toisena Aasian-Tyynenmeren-rallisarjan osakilpailussa Malesiassa ensimmäisen kunnon ajopäivän jälkeen.

Ketomaa kärsi päivän aikana teknisistä vioista Johor-rallissa, mutta päätti päivän toisella sijalla. Mitshubishillä kilpaileva suomalaiskuski on neljän ja puolen minuutin päässä kisaa johtavasta Ole Christian Veibystä ennen sunnuntain erikoiskokeita.

Ketomaa raportoi Rallit.fille päivän tapahtumistaan Johor-rallin aikana. Joten päästetään Ketomaa kynään kertomaan värikkäästä rallipäivästä!

”Keli oli niin kuin aina – arvoituksellinen. Vettä satoi kuurottain rankasti ja osa pätkistä oli kuivia ja osa aivan mutaista liejua, jossa ei meinaa eteenpäin päästä. Kuumuus ja kosteus ovat aivan sanoinkuvaamattomat. Tänään tuli oltua kahdeksan tuntia turkkilaisessa saunassa ajamassa ralliautoa. Kolmekerroksinen ajohaalari ja alusasu päällä + tietenkin kypärät kengät jne.”

”Muutama kuljettaja joutuikin kuumuuden takia jättämään leikin kesken. Muun muassa tiimikaverini Robert Blomberg keskeytti, koska koki nestehukan. Huomenna hän jatkaa super-rallilla. Kävi vain hakemassa vähän ”suonensisäistä” sairaalan kautta. Nyt on mies kunnossa. Meillä ei Villen kanssa ollut mitään hätää. Hiki oli todella, mutta hienosti jaksettiin!”

”Päivään kuului kolmen ek:n lenkki kahteen kertaan. Toisella kerralla vielä eilen illalla ajettu Super Special Stage Johor Circuitilla kruunasi ek-kattauksen. Erikoiskokeiden pituudet olivat 31 km, 25 km ja 19 km.”

”Meillä meni heti aamun ensimmäisellä ek:lla viiden kilometrin kohdalla oikea etuvetoakseli poikki. Samoin autoa eilen vaivannut kaasuvika ei hellittänyt. Eli tiukoista mutkista lähdöt olivat todella tuskaisia. Mutta se ei nyt haitannut, kun auto oli vain kolmepyörävetoinen. Gaurav Gill, hallitseva mestari, ajoi ulos myös aamun ensimmäisellä ek:lla, mutta nilkutti kuitenkin lenkin läpi rikkinäisellä autolla. Eli saimme taisteltua toisen sijan haltuumme.”

”Huollossa päivällä auto saatiin vihdoin täysin kuntoon. Kaasu toimi, ja neljä pyörää veti. Tarkoitus oli lähteä ajamaan ihan tosissaan kilpaa vielä OC Veibyä vastaan. Täällä kahden minuutin johto vastaa Neste-rallissa 10 sekunnin johtoa. Jälleen heti huollon jälkeisellä ek:lla katkesi vasen etuvetoakseli. Eli taas tuo pitkä pätkä koetteli meitä. Sitten nilkutettiin rikkinäisellä autolla, joka veti vain kolmella pyörällä ek:t 5 ja 6. Ek 7 oli (onneksi) peruttu, koska tie siellä oli muuttunut paikoitellen joeksi.”

”Viimeiseen päivään startataan siis noin neljä minuuttia Veibyn perässä ja noin 12 minuuttia Gaurav Gilliä edellä. Veibyä ei ajamalla saa millään enää kiinni, huominen on selkeästi lyhyempi päivä, yhteensä vain noin 70 kilometriä ek:ta. Eli kurvaillaan kotiin laitteet!”

Lue myös nämä