Kalle Rovanperä sai tärkeää oppia ja kokemusta lauantai-iltana päättyneessä Arctic Lapland -rallissa, jonka yleiskilpailun suomalaislupaus voitti.
Rovanperä tutustui ensimmäistä kertaa kunnolla uuteen autoonsa Toyota Yaris WRC:hen kilpailuolosuhteissa. Vauhti oli vakuuttavaa ensimmäisestä erikoiskokeesta lähtien ja parani vielä kilpailun päätöspäivänä.
Rovanperä otti ykköstilan lopulta kolmen ja puolen minuutin erolla Teemu Asunmaahan, joka oli SM1-luokan ykkönen Skoda Fabia R5 -autolla.
– Ainakin opimme paljon. Työskentely Jonnen (kartanlukija Halttunen) kanssa parani auton sisällä. Oli tosi siisti viikonloppu, Rovanperä tiivisti.
– Tänään jouduimme hieman auraamaan lumisateessa ensimmäisenä autona, mutta silti ajat olivat ihan hyviä. Voin olla tyytyväinen.
Rovanperä pääsee ensimmäisen kerran vertaamaan vauhtiaan muihin WRC-kuljettajiin ensi viikolla, kun rallin MM-sarja käynnistyy legendaarisella Monte Carlon osakilpailulla. Rovaniemellä hän pystyi tekemään vertailua SM-sarjan kärkikuskeihin, jotka kilpailevat luokkaa pienemmillä R5-autoilla.
– Muutamalla pätkällä ero R5-autoihin oli sellainen kuin sen pitääkin olla. Tänään ajoimme kansallisen sarjan pyörällä, jossa on korkeampi nasta, joten emme antaneet renkaalla samalla tavalla tasoitusta kuin eilen. Sen vuoksi ajat paranivat tänään, vaikka kyyti oli ihan sama. Oli hyvä kokeilla tuotakin pyörää lumisateessa, sillä WRC-pyörällä ei olisi päässyt mihinkään, Rovanperä sanoi.
Lumisade hankaloitti kuljettajien urakkaa lauantain erikoiskokeilla. Rovanperä piti kuitenkin Yariksensa varmasti penkkojen välissä, vaikka hän on saanut vasta ensimaistiaiset WRC-autosta.
– Löysin yllättävän hyvän luoton autoon tällaisessa olosuhteessa. Odotin, että tämä olisi voinut olla vaikeampaa. Mutta erot olivat sellaisia kuin pitääkin, puuppolalainen myhäili.
Rovanperän seuraava urakka käynnistyy heti ensi viikon alussa, kun Monte Carlon nuotitusjakso alkaa. Kilpailu starttaa torstai-iltana.
– Tiiminkin suunnitelmana taitaa olla, että me saamme treenata kolmantena autona MM-ralleissa. Kaikki MM-rallit ovat vaikeita ja siellä on niin kova taso, että se vaatii aikaa ennen kuin pystyy ajamaan kokonaisia viikonloppuja tasaisesti ja hyvin. Sitä me lähdetään alkukaudesta treenaamaan.