Järkyttynyt Thierry Neuville tykitti täyslaidallisen: ”Tuntuu siltä kuin hakkaisi päätä seinään”

Rallin MM-sarjaa johtava Thierry Neuville ei ymmärrä WRC-työryhmän antamia linjauksia rallin MM-sarjaan.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

FIA:n alainen työryhmä kertoi helmikuun lopussa suunnittelemistaan muutoksista: kaudella 2025 Rally1-autoissa ei ole enää hybridiyksiköitä, minkä lisäksi tehoja lasketaan pienemmällä ilmanrajoittimella sekä aerodynaamisten ratkaisujen karsimisella.

Neuville ilmoitti ranskalaisen Autohebdo-lehden haastattelussa, että sääntölinjaukset ovat yksi syistä, joiden vuoksi hän puntaroi uransa jatkoa. Hyundai-tähti ilmoitti, että kausi 2024 saattaa jäädä hänen viimeisekseen rallin MM-sarjassa.

Lue lisää: Thierry Neuvillelta yllättävä paljastus – onko rallitähti lopettamassa uransa?

Neuville antaa ymmärtää, että FIA ja rallin MM-sarja tekevät virheen, jos linjaukset menevät sellaisenaan läpi. Tulevista säännöistä on määrä tehdä lopulliset päätökset kesäkuussa.

– Pidän siitä, että meillä on näyttäviä autoja, jotka ovat vaikuttavia sekä kuljettajille että yleisölle. Ne saavat ihmiset unelmoimaan. Tämä on askel taaksepäin, eikä se tuo lisää arvoa valmistajille tai faneille. En näe siinä mitään järkeä, Neuville laukoi Autohebdolle.

– Minun on sanottava, että FIA:n ilmoitukset järkyttivät minua. En ymmärrä, miksi päätettiin ottaa käyttöön niin epävakaat säännöt seuraavaksi kahdeksi vuodeksi ilman, että tiedetään, mitä he (FIA) todella haluavat tai mihin he aikovat viedä meidät.

Linjausten taustalla on se, että MM-sarjan pääluokkaan halutaan lisää kilpailua. Nykyisin mukana on vain kaksi täysiveristä tehdastiimiä, Hyundai ja Toyota, sekä ilman tehdastukea operoiva M-Sport Ford.

Toiveissa on, että jatkossa mukana olisi enemmän valmistajia. Mutta Neuvillen mukaan FIA:n suunnitelmat eivät ole oikea väylä parempaan tulevaisuuteen.

– Kertokaa minulle, mikä valmistaja tulee mukaan siirtymäkaudella, Neuville viittasi siihen, että sekä kausien 2025 että 2026 jälkeen on tarkoitus uudistaa jälleen sääntöjä.

– Tarvitsemme uusia autoja vuodeksi 2025, mutta sääntöjä ei paljasteta ennen kesäkuuta, joten kuka ryhtyy valmistamaan autoja vuodeksi 2025? Ei kukaan. Entä vuodeksi 2026 ilman tietoa säännöistä? Ei kukaan. Ja kuka haluaa ryhtyä valmistamaan autoja vuodeksi 2027, kun on vielä odotettava, että säännöt luodaan? Ei kukaan. En ymmärrä tätä.

Suunnitelmissa on, että kaudella 2026 julkaistaan uudistetut tekniset säännöt, jotka perustuvat nykyiseen Rally1-konseptiin. Uudet säännöt toimivat rinnakkain nykyisten Rally1-sääntöjen kanssa vuonna 2026. Autojen kustannukset pyritään rajaamaan 400 000 euroon.

Aiemmin Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on nostanut linjauksista esiin kohtia, joihin tarvitaan vielä viilauksia. Neuvillen mukaan tilanne on kaikkiaan sekava.

– Tämä on ristiriidassa valmistajien pyynnön kanssa, eli saada vakaat säännöt vuoden 2026 loppuun asti. Se olisi antanut kaksi vuotta aikaa luoda jotain, joka toimisi vuodesta 2027 alkaen.

Neuvillen mukaan hämmästyttävää on se, että nyt nykyiset tiimit pakotetaan käyttämään rahaa autojensa päivittämiseen. Belgialainen nosti esiin myös sen, että valmistajilla oli myös sopimukset hybridiyksiköt toimittavan Compact Dynamicsin kanssa vuoden 2026 loppuun saakka.

– Kukaan ei osaa selittää näitä asioita. Kun näkee kaiken tämän, tuntuu siltä kuin hakkaisi päätä seinään, Neuville kuvaili.

Lue myös nämä