Ensin Kalle Rovanperä ajoi ulos tieltä johtoasemassa ja seuraavalla pätkällä Takamoto Katsuta rikkoi autonsa takapään ripustuksia ja jäi erikoiskokeen varrelle. Ennen keskeytystään Katsuta oli kisassa kolmantena.
– Se on niin kuin Grönholmin Marcus aikoinaan, niin joskus se on ”from hero to zero in one second”. Tämä näytti taas, miten nopeasti tilanne voi rallissa muuttua. Tämä on ollut huono aamu meille. Se kuitenkin kuuluu lajin luonteeseen, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi.
Rovanperälle ei uralla ole kovin montaa ulosajoa sattunut, mutta nyt tuli virhe jo toista kertaa tällä kaudella. Ruotsissa helmikuussa Rovanperä ajoi hankeen niin ikään johtopaikalta.
– Molemmissa tilanteissa, missä Kalle on mennyt ulos, niin vauhti on ollut kova ja on kamppailtu voitosta. Siinä pitää muistaa, että kun ajetaan voitosta, niin riskit ovat kovat. Aamulla Kalle ajoi yli neljän sekunnin pohjat ja toisella ulos, Latvala summasi.
– Ei se sinänsä ollut vaikea paikka, missä hän ajoi ulos. Siinä on pitkä suora ja sen perään lyhyt oikea. Varmaan pito oli huonompi, mitä hän oletti.
Suomalaistähti kilpailee tällä kaudella vain valikoiduissa MM-ralleissa. Jokaiseen kisaan Rovanperä lähtee voitto mielessä, kun taas vielä viime kaudella oli ajateltava myös sarjan tilannetta, eikä virheisiin ollut varaa. Herääkin kysymys, onko Rovanperän fokus vielä tallella, kun hän ei koko sarjaa kierrä.
Latvala tähdensi, että Rovanperän keskittyminen ja valmistautuminen on ihan yhtä kovalla tasolla kuin ennenkin. Lähtökohdat ovat kuitenkin tämän kauden kisoissa tyystin erilaiset kuin esimerkiksi viime vuonna.
– On Kallen fokus varmasti nyt erilainen. On se silloin erilainen, kun mietitään, että jos ajetaan koko sarjaa ja tarvitaan tuloksia. Se voi toki olla taustalla, että tietää, kun sarjaan ei tuloksia tarvitaan, niin haluaa vaan voittaa, Latvala myönsi.
– Se on vähän kaksipiippuinen juttu. Tiedän, että Kalle varmasti yritti kaikkensa ja laittoi kaiken peliin. Nyt se ei onnistunut.
Latvala myös huomautti, että huipputasolla virheitä tulee väkisinkin, kun kilpaillaan rallien voitoista.
– Kyllähän Kallelle on vähän sattunut ulosajoja. Jossain vaiheessa niitä vain tulee kaikille. Aikoinaan Malcolm Wilson sanoi minulle, että Jari-Matti sinä olet sellainen kuljettaja, että kaksi ulosajoa tulee aina per kausi, Latvala naureskeli.
– Kaikille niitä tulee, jotka huipputasolla ajaa. Yksi tai kaksi ulosajoa tulee melkein aina joka vuosi. Minä ainakin pidin omalla urallani tuosta tilastosta kiinni.