Jari Ketomaalle jäi käteen kolmas sija Aasian-Tyynenmeren-sarjaan kuuluvasta Johor-rallista, joka päättyi sunnuntaina Malesiassa.
Ketomaa oli lauantain pätkien jälkeen kiinni kakkossijassa. Siinä vaiheessa vaikutti varmalta, että Ketomaa nappaa toisen tilan ilman ongelmia, sillä kolmantena ollut Gaurav Gill oli reippaasti Mitsubishi Miragea ohjastanutta suomalaista jäljessä. Kesken sunnuntain ajopäivän kuitenkin paljastui, että järjestäjät olivat antaneet Gillille väärän ajan, ja todellisuudessa ero oli huomattavasti pienempi.
Gill paineli lopulta Ketomaan edelle toiseksi. Kisan voitti Ole Christian Veiby.
Ketomaa raportoi Rallit.fille Malesiasta päätöspäivän tapahtumat. Lue Ketomaan kommentit alta!
”Malesian ralli on nyt ohi. Tuloksen kolmas sija, ja en kyllä ole tyytyväinen.”
”Tämä päivä oli kuiva päivä kelien puoleen, mutta ralliauton sisällä ei todellakaan. Tänään ulkolämpötila nousi korkeammaksi kuin eilen, ja hikoilu oli todellakin sen mukaista. Hyvin selvittiin, kun oli hyvin Villen kanssa valmistauduttu.”
”Käsittämätöntä, miten eilisen kauhean liukkauden jälkeen keli voikaan millään muuttua noin kuivaksi ja pitäväksi. Pito oli siis parempi kuin esimerkiksi kotoisassa Neste-rallissamme. Eilen pitoa ei ollut missään ja ajaminen oli kuin Monte Carlon jääpätkillä slikseillä.”
”Tuloksissa oli eilen häiriöitä. Illan tuloksissa meidän ero Gaurav Gilliin oli merkattu noin 11 minuuttiin, mutta todellisuudessa se oli vähän reilu kaksi minuuttia. Gill lähti aamulla hyökkäämään kovaa ja ajoi aamun ensimmäisen lenkin yli minuutin minua kovempaa. Minulla ei siinä vaiheessa ollut tietoa todellisesta tilanteesta, joten en tullut ihan ajaneeksi sitä vauhtia, mihin olisi pystynyt. Tosin ei paljon kovempaa olisi kuitenkaan päässyt.”
”Toisella lenkillä tilanne oli tiedossa ja koneeseenkin laitettiin ihan täydet kisasäädöt takaisin, kun ero kutistui 50 sekuntiin. Yritin niin kovaa kuin osasin ja olimme lähellä OC Veibyn aikoja, mutta Gaurav oli ihan omassa luokassaan meihin molempiin verrattuna.”
”Toki tietysti me hävittiin eilen todella monta minuuttia, kun jouduin ajamaan kolmevetoisella autolla, mutta on meillä vielä töitä edessä, että voidaan voittaa Skodat varsinkin hitaissa ralleissa. Meidän auto on vielä ylipainoinen ja moottoripuolella on töitä tehtävänä. Paino ja moottoriasia ovat menossa eteenpäin, ja uskon, että kuukauden päästä Japanissa ollaan taas askel lähempänä. Rallikin on siellä nopea, joten painosta ei ole niin järkyttävän suurta haittaa kuin täällä.”
”Japaniin siis kehittyneemmällä kalustolla ja tähdätään tietenkin voittoon!”