Huomasitko tämän? Suomalaiskuski kilpailee kartanlukijana MM-rallissa – tästä on kyse

Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin hallitseva Suomen mestari Emil Lindholm osallistuu Katalonian MM-ralliin virallisesti kartanlukijana.

Lindholm ei ole koskaan ralliurallaan lukenut nuottia virallisessa kilpailussa, eikä hän tee sitä Espanjassakaan, vaikka kartturi Reeta Hämäläinen on merkattu kilpailussa kuljettajaksi.

– Kartturin hommat ovat maistuneet hyvin. Reeta ajaa kivasti, Lindholm vitsaili perjantain huoltotauolla.

Lindholm on kilpaillut tällä kaudella rallin MM-sarjan WRC3-luokassa. Sääntöpykälän vuoksi rooleja piti muuttaa kilpailun virallisissa papereissa.

– Olen ajanut jo seitsemän kilpailua WRC3-luokassa tällä kaudella. Tämä oli ainoa mahdollisuus päästä WRC3-luokkaan mukaan, joten Reeta pistettiin kuskiksi, Lindholm selvitti.

Katalonian MM-rallista on takana neljä erikoiskoetta, ja WRC3-kuljettajien tuloslistalla Reeta Hämäläisen nimi komeilee ykkössijalla. Todellisuudessa Lindholm istuu edelleen ratin takana, sillä sääntöjen mukaan myös kartanlukijalla on mahdollisuus ajaa erikoiskokeilla. Lindholm ei tosin voi kerätä MM-pisteitä kuljettajien pistetaulukkoon, koska WRC3-luokassa saa osallistua maksimissaan seitsemään osakilpailuun kauden aikana.

Lindholm ja Hämäläinen ovat olleet hyvässä iskussa Katalonian asvalttikisan alussa. Heillä on hallussaan luokan ykköspaikka ja yleiskilpailussa he ovat komeasti sijalla 12.

– Tähän asti on tullut hyvin. Se on hölmöä, että olemme tuolla lähtönumerolla (40). Tielle on oikeasti noussut paljon tavaraa, Lindholm sanoi.

– Asvaltin reunat ovat teräviä ja leikkaukset syviä, mutta sinne on mentävä, kun tiellä on likaa.

Katalonian MM-rallin WRC2-luokassa Teemu Suninen on mukana taistelemassa kärkisijoista. Ensimmäistä kertaa Hyundain uudella i20 N Rally2 -autolla ajava Suninen on yleiskilpailussa Lindholmin perässä sijalla 14 ja omassa luokassaan kolmantena 17,1 sekunnin päässä kärjestä.

– Aamun pätkät tulivat puhtaasti, eikä meillä ollut mitään ihmeellistä. Yllättävän nopeasti löysin hyvän luoton uuteen autoon, vaikka testit olivat minimaaliset, Suninen sanoi.

Sunisella ja hänen tallikaverillaan Jari Huttusella oli ongelmia aamupäivän lenkillä. Hyundait tiputtivat öljyä pihalle, mistä kärsi etenkin Huttunen, jonka autosta katosi jopa litran verran öljyä per erikoiskoe.

– Meillä on sama ongelma kuin Jarilla, mutta ei niin paha, Suninen kertoi.

– Olisi hienoa, jos pystyisi ajamaan voitosta. Tilanne voi nyt olla haastava sen suhteen. Auton balanssissa on pieniä haasteita, joten koetetaan työskennellä sen parissa. Sitä vartenhan me oikeastaan täällä olemme, että saisimme autoon pikkaisen lisää vauhtia.

Katso alapuolelta perjantain aamupäivän erikoiskokeiden parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat