Huhut kiihtyvät entisestään: Sunisen lisäksi WRC-tallipaikkaan yhdistetty useita nimiä – mukana toinenkin suomalainen

Hyundain WRC-rallitallin oven takana käy kuhina.
Esapekka Lappi
Hyundaille haetaan uutta kuljettajaa Esapekka Lapin tallikaveriksi. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundai joutuu etsimään miehistöönsä uuden kuljettajan. Tallin kolmosautossa ajovastuuta jakanut Craig Breen menetti henkensä testionnettomuudessa Kroatiassa, ja nyt irlantilaiselle haetaan korvaajaa Dani Sordon rinnalle.

Sordo ei halua ajaa kaikkia tämän kauden kisoja. Tähän tietoon Sordo ajaa seuraavat kisat Sardiniassa ja Keniassa, mutta Viron ja Suomen nopeissa sorakisoissa kokenutta espanjalaista ei nähdä.

Hyundain WRC2-tallissa ajava Teemu Suninen on vahva ehdokas hyppäämään Rally1-auton puikkoihin. Suninen arvioi viime viikonloppuna ajetun Portugalin MM-rallin jälkeen, että hänen mahdollisuutensa ovat ”fifty-fifty”.

Lue myös: Managerilegenda neuvottelee Teemu Sunisen paluusta huipulle – suomalaiskuski arvioi mahdollisuutensa

Sunisen lisäksi pestiin on ehditty yhdistää muitakin nimiä. Norjalainen Andreas Mikkelsen kolkutteli Hyundain ovea jo viime syksynä, mutta Esapekka Lappi ja Breen loikkasivatkin hänen sijaansa Hyundai i20 N Rally1 -auton puikkoihin. Mikkelsen oli jo ehtinyt suullisesti sopia tallin kanssa osittaisesta kaudesta Rally1-autolla, mutta lopulta Hyundai ilmoitti Mikkelsenille viestillä, ettei diili toteudukaan.

Mikkelsen aloitti Portugalin MM-rallissa tämän kauden urakkansa WRC2-luokassa Skodan Rally2-autolla. Urallaan kolme MM-rallia voittanut Mikkelsen kärkkyy edelleen paluuta WRC-luokkaan ja hän on varmasti vahva ehdokas Sunisen ohella.

Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen. Kuva: Joerg Mitter/Red Bull Content Pool

Huhuissa on pyörinyt myös kokeneen Kris Meeken nimi. Pohjoisirlantilainen valittiin kilpailemaan kuolleen ystävänsä Breenin tilalle Portugalin rallisarjaan loppukaudeksi Hyundain Rally2-autolla. Meeke oli mukana Portugalin MM-rallissa, mutta kilpailu jäi häneltä kesken avauspäivänä.

Meeke toisi mukanaan rutkasti kokemusta, mutta hänellä on ikää mittarissa jo 43 vuotta. Edellisestä täydestä kilpailukaudestakin hänellä on vierähtänyt yli kolme vuotta. Rallit.fin kuulemien spekulaatioiden mukaan Meeke ei ole todellinen vaihtoehto Hyundain Rally1-autoon.

Kris Meeke
Kris Meeke. Kuva: Rali Terras d’Aboboreira

Kuuntele alta Rallit.fin Rallipodin tuore jakso. Voit kuunnella sen myös Spotifyssä täältä. Muista pistää Rallipodi seurantaan ja tilaukseen! Juttu jatkuu upotuksen alla.

Huhuissa villinä korttina on pyörinyt toinen suomalaiskuljettaja. WRC2-luokan mestaruuden viime vuonna voittaneen Emil Lindholmin nimi on noussut esiin sosiaalisen median spekulaatioissa.

Lindholm olisi kova ratkaisu Hyundailta, mutta varmasti monia miellyttäisi se, että mukaan nostettaisiin uusi kuljettaja. Lindholmilla ei ole aiempaa kokemusta pääluokan kilpureista, eikä hänellä ole tällä hetkellä suoraa linkkiä Hyundain WRC-talliin, vaikkakin hänen taustallaan oleva Marcus Grönholm on aiemmin tehnyt yhteistyötä tiimin kanssa.

Lindholm kilpailee tälläkin kaudella rallin MM-sarjassa Toksport-tallin Skodalla, minkä lisäksi hän on kuulunut Skoda Motorsportin testimiehistöön uuden Fabia RS Rally2 -auton kehitystyössä.

Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm. Kuva: Marcin Rybak

Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul on todennut, että tallin intresseissä on satsata nuoremman polven kuljettajaan. Tähän sapluunaan sopii heinäkuussa 27 vuotta täyttävä Lindholm – kuten myös häntä kaksi vuotta vanhempi Suninen.

Hyundain odotetaan tiedottavan lähiaikoina kuljettajavalinnastaan. Tässä vaiheessa varmaa on vain se, että Hyundai on saanut yhteydenottoja usealta potentiaaliselta kuljettajalta – ja myös vähemmän potentiaaliselta.

Katso alta Portugalin MM-rallin kooste.

Lue myös nämä