Historiallinen loppuratkaisu, joka masensi Jari-Matti Latvalan – ”Se pettymys on aika kova”

Miikka Anttila, Jari-Matti Latvala, Julien Ingrassia, Sebastien Ogier
Miikka Anttila (vas.) ja Jari-Matti Latvala nöyrtyivät toiseksi historiallisen pienellä marginaalilla. Julien Ingrassia ja Sebastien Ogier kuittasivat Jordanian rallin voiton vuonna 2011. Kuva: Gepa Pictures/McKlein/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari-Matti Latvala koki päivälleen yhdeksän vuotta sitten karvaan pettymyksen, joka on jäänyt historiankirjoihin rallin MM-sarjassa.

Kauden 2011 neljäs osakilpailu ajettiin Jordanian aavikoilla. Kilpailun startti viivästyi, sillä tiimien kalustot saapuivat paikalle vasta rallin aattona. Näin kilpailu supistui kaksipäiväiseksi.

Avauspäivän päätteeksi nähtiin kovaa taktista peliä. Citroenin nouseva tähti Sebastien Ogier ajoi kisan kärjessä, mutta hänen perässään olleet Jari-Matti Latvala ja Sebastien Loeb hakivat parempia lähtöasemia päätöspäivään. Ensin Citroen-kuski Loeb pudottautui Latvalan taakse, mutta päivän viimeisellä erikoiskokeella Latvala hidasteli siten, että hän putosi kokonaistilanteessa kolmanneksi Loebin taakse.

Ogierilla oli yli puolen minuutin etumatka Loebiin ja Latvalaan ennen päätöspäivän kahdeksaa erikoiskoetta. Ogierilla oli kuitenkin kova urakka edessään, sillä hänen piti ajaa ensimmäisenä autona erikoiskokeet läpi. Ja jordanialaisilla sorateillä riitti irtosoraa, joka hidasti etenkin ensimmäistä autokuntaa.

Aamupäivän lenkin jälkeen Latvala oli noussut 18,9 sekunnin päähän Ogierista. Vielä neljä erikoiskoetta ja vajaat 60 ek-kilometriä oli ajamatta.

– Aiomme tehdä kaikkemme ja vielä vähän sen päälle. Katsotaan, miten tässä käy, Latvala suunnitteli.

Lue myös: Kun Sebastien Ogier ja Mikko Hirvonen olivat pelinappuloina – MM-rallissa nähtiin surkuhupaisa taktiikkasota 10 vuotta sitten

Siitä alkoi Latvala-show: kolme pohja-aikaa peräjälkeen ja suomalaiskuljettaja johti kilpailua ennen viimeistä erikoiskoetta. Tosin vain 0,5 sekunnin erolla Ogieriin.

Kilpailun päättäneellä Power Stagella Ogier pisti kaiken peliin. Latvala seurasi jännittyneenä ranskalaisen vetoa Baptism Siten pätkän maalissa kartanlukijansa Miikka Anttilan sekä tallikavereidensa Mikko Hirvosen ja Jarmo Lehtisen kanssa.

Ogier kiidätti Citroen DS3 WRC -auton lopulta jaettuun pohja-aikaan Hirvosen kanssa ja löi Latvalan 0,7 sekunnilla. Tämä tarkoitti sitä, että Ogier nousi kilpailun voittoon vaivaisella 0,2 sekunnin marginaalilla.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier tuli aivan äärirajoilla. Kuva: Gepa Pictures/McKlein/Red Bull Content Pool

Latvala kävi rehdisti onnittelemassa voittajaa maalissa, mutta tuurilaisen mieli oli maassa.

– Sä häviät 0,2 sekunnilla, niin se pettymys on aika kova. Saamme joka tapauksessa pisteitä, niin ehkä se jossain vaiheessa alkaa tuntua paremmalta. Mutta tällä hetkellä se ei tunnu kauhean hyvältä, Latvala harmitteli MTV3:n haastattelussa dramaattisen lopun jälkeen.

Ogier puolestaan oli onnensa kukkuloilla.

– Puskin helvetisti, koska Jari-Matti oli todella nopea. Hän ajoi huikeita aikoja. Ajoin iltapäivällä aivan täysillä. En olisi voinut olla yhtään nopeampi, Ogier kuvaili.

Ogierin voittomarginaali on edelleen historian pienin rallin MM-sarjassa.

Katso alta video Ogierin vedosta viimeisellä erikoiskokeella:

Lue myös nämä

  • Uusimmat