Fordin suomalaiskuskin uusi kartturi täpinöissään – ”Ei paljon rajumpaa aloitusta voi olla”

Teemu Suninen ja Marko Salminen. Kuva: AKi Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin Teemu Suninen vaihtoi täksi kaudeksi kartanlukijaa, kun Mikko Markkulan tilalle tuli Marko Salminen. 

Salminen luki pari edellistä kauttia nuottia Toyotan kehitysohjelmaan kuuluvalle Takamoto Katsutalle, mutta mies on ehtinyt istua myös SM-ralleista tutun Juha Salon, rallicrossista paremmin tunnetun Henri Haapamäen sekä monen muun kuskin vieressä. Nyt edessä on kuitenkin ensimmäinen täysi kausi lajin korkeimmalla huipulla.

– Olen intoa täynnä, kun saan ensimmäistä kertaa täyden kauden MM-sarjassa ja vielä pääluokassa. Ei siinä voi muuta kuin odottaa, että kaikki alkaa, Salminen myhäilee Rallit.fille.

Salminen luki kaksi vuotta Katsutan rinnalla nuottia englanniksi, mutta nyt merikarvialainen saa käyttää suomea.

– Periaatteessa homma on sama, mutta on siinä pieni ero, kun suomi on äidinkieli. Asiat ymmärtää paremmin. Sadasosasekuntien viive siinä on englanniksi, vaikka Takan (Katsuta) kanssa sujui hyvin, kun niin pitkään yhdessä ajettiin, Salminen toteaa.

Lue myös: Analyysissä Monte Carlon MM-rallin reitti – tämä kaikki sinun pitää tietää legendakisasta

”Paljon rajumpaa aloitusta ei voisi olla”

Salmisen ja Sunisen urakka MM-sarjassa alkaa ikonisella Monte Carlon MM-rallilla. Edessä on erikoiskokeita niin kuivalla asvaltilla kuin myös märällä, jäisellä ja jopa lumisella pinnalla.

– Odotan tosi paljon kauden alkua. Monte ja torstai-ilta vielä pimeässä, niin ei sitä paljon rajumpaa aloitusta voisi olla. Ne ovat vielä torstaina uusia pätkiä, eikä voi yhtään vanhaan nuottiin turvautua. Se on aika kova setti, Salminen sanoo.

Varsinkin Monte Carlon rallissa etuautoilla on iso rooli. Etuautot välittävät kuljettajaparille tietoa erikoiskokeiden kunnosta juuri ennen lähtöä pikataipaleille.

– i. Siinä on etuautoilla tosi iso rooli, että saadaan kaikki tieto meille kuljettajaparille, että onko jäätä, lunta tai jotain muuta reitin varrella, ja että saadaan se paperille ylös. Siinä on Montessa tekemistä normaalirallia enemmän, Salminen summaa.

Fordin suomalaiskaksikko lähtee Monte Carloon tavoitteella olla paras tallin kuljettajapareista.

– Ensimmäinen tavoite Montessa on, kuten muissakin kisoissa, että ollaan nopein Ford. Montessa kuitenkin varmasti se tärkein juttu on saada ehjä ralli ilman isompia virheitä. Se tuo jo taatusti hyvän tuloksen myös. Jos rengasvalinnat osuu kohdilleen, eikä niitä virheitä tule, niin tulos on varmasti vähintään tyydyttävä, Salminen päättää.

Lue myös nämä