Portugalin EM-rallin lauantain viimeinen lenkki tarjosi rutkasti draamaa kärjen osalta. Rallin kahdeksas erikoiskoe, reilut 14 kilometriä pitkä Anjosin pätkä koitui sekä Hyundai-kuski Craig Breenin että Volkswagenilla ajavan Oliver Solbergin kohtaloksi.
Breen kolautti i20 R5:n vasenta takanurkkaa niin rajusti, että tuloksena oli keskeytys, vaikka irlantilainen linkuttikin erikoiskokeen maaliin.
– Olen todella pettynyt, että loistava kisa päättyi kahdeksannelle erikoiskokeelle. Emme voineet tehdä mitään. Kansallisen ryhmän auto oli edellisellä kierroksella tiputtanut öljyä tielle, eikä siitä ollut mitään varoitusta. Ottaa todella paljon päähän, Breen tuskaili Twitter-tilillään.
Drama in #SS8. Oliver Solberg faces major engine issue and lost over 6 minutes while Craig Breen lost the rear left wheel!#FIAERC #RallyFafeMontelongo pic.twitter.com/rMBcXU9YMB
— FIA ERC (@FIAERC) October 3, 2020
Solbergin Volkswageniin iski sen sijaan sähkövika, jonka myötä Ruotsin lipun alla kilpaileva nuorukainen hävisi kärjelle kahdella päivän viimeisellä EK:lla yli 16 minuuttia.
Got through SS9 but still losing a lot of time. Really hope we can get back to service okay – then I’ll try and update you 🤞 https://t.co/W74FYARyBX
— Oliver Solberg (@OliverSolberg01) October 3, 2020
Takaisku oli Solbergille raju, sillä ennen Fafe-rallia hän oli EM-pisteissä toisena vain neljä pistettä Aleksei Lukjanukin takana, joka johtaa kilpailua avauspäivän jälkeen.
Citroenilla ajava Lukjanuk johtaa rallia yhdeksän ajetun pätkän jälkeen tuntuvalla erolla ennen Ivan Aresia. Espanjalainen Hyundai-kuski on venäläisen takana 38,3 sekunnin marginaalilla. Kolmantena oleva Citroenin ranskalaiskuski Yoann Bonato on jäänyt Aresista vain neljä kymmenystä.
Neljäntenä kilpailussa on Hyundain Gregoire Munster ennen Citroenin Efren Llarenaa ja Volkswagenin Norbert Herczigia.
Rallin päätöspäivänä sunnuntaina ajetaan vielä yhdeksän erikoiskoetta.
Portugalin EM-ralli, tilanne EK9/18 jälkeen:
1. Aleksei Lukjanuk Citroen 53.37,4 2. Ivan Ares Hyundai +38,3 3. Yoann Bonato Citroen +38,7 4. Gregoire Munster Hyundai +1.13,3 5. Efren Llarena Citroen +1.15,9 6. Norbert Herczig VW +1.28,4 7. Mikolaj Marczyk Skoda +1.34,7 8. Dominik Dinkel Skoda +1.48,7