Toyotan WRC-tallin pomot selvittävät menestyksen salaisuutta Rallit.fille – ”Muuallakin uskotaan nyt Suomeen”

Toyotan rallitalli on noussut rallin MM-sarjan ykköstiimiksi, vaikka moni epäili tiimin mahdollisuuksia, kun WRC-projektista ilmoitettiin vuonna 2015.
Jari-Matti Latvala
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan WRC-auton rakentaminen tuli nelinkertaisen maailmanmestarin Tommi Mäkisen harteille. Mäkisen tiluksilla Jyväskylän kupeessa Puuppolassa ryhdyttiin rohkeasti työhön, vaikka asiantuntijat epäilivät WRC-projektin toteutumista kaukana Suomessa.

Jo debyyttikaudellaan vuonna 2017 Toyota otti MM-sarjassa pari voittoa ja kaudella 2018 tiimi juhli valmistajien mestaruutta. Vuosina 2019-22 Toyota on ottanut kolme kuljettajien titteliä lisää ja myös kolmas tallien mestaruus on tänä vuonna tulossa.

– Lähtökohtaisesti ajatusmaailma on ollut, että Suomea on pidetty logistisesti hankalana paikkana ja että täältä on vaikea operoida. On täältä toki vähän pidempi matka joka paikkaan, mutta meillä on sitten muita etuja, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoo Rallit.fille.

– Toyota osasi hyödyntää ja ymmärsi sen vahvimman edun. Meillä on täällä maailman parhaat testipaikat. Kuitenkin MM-sarjassa suurin osa kisoista ajetaan soralla. Täällä kun kehittää ja testaa autoa, niin saa kerralla huippuauton.

Hyundain rallitiimi seurasi tänä vuonna Toyotan jalanjälkiä siirtäen testipaikkansa Keski-Suomeen.

– Se kertoo, että muuallakin uskotaan nyt Suomeen. Isoin vahvuutemme on varmasti ollut juuri se, että täällä on hyvä kehittää auto.

Kun Toyota hankki WRC-tallin Tommi Mäkinen Racingilta, liikkui varikolla huhuja, että japanilaisvalmistaja voisi siirtää rallitiiminsä Keski-Eurooppaan logistiikka helpottaakseen.

– Tommilla oli uskoa, että hommaa saadaan pyöritettyä Suomessa, eikä sitä tarvitse viedä mihinkään muualle. Se kumosi idean, että Suomi on logistisesti liian vaikea, Latvala toteaa.

Toyotan ralliauton moottorit rakennetaan Saksassa, jossa operoi myös valmistajan WEC-kestävyyssarjan talli.

– Suomessa homma toimii hyvin. Saksassa keskitytään enemmän WEC-sarjaan ja heillä on siihen sarjaan siellä täysi panostus. Heillä on aikamoinen työ sen suhteen ja meillä on tämän rallin kanssa oma hommamme Suomessa. Näen, että on ihan hyvä, että olemme erillään, eikä kaikkea sotketa keskenään, Latvala kertoo.

– Siinä on nimittäin aikamoinen operaatio, jos kaikki pitäisi pyörittää samasta paikasta. Minusta tämä on kaikista toimivin ratkaisu. Jos me menisimme Saksaan, katoaisi myös meidän hyötymme testipaikasta.

”Saimme unelmalipun käteen”

Toyotalla teknisenä johtajana toimiva Tom Fowler on ollut Toyotan kelkassa alusta saakka. Britti-insinööri muutti työn perässä Suomeen ja pääsi toteuttamaan unelmaansa eli rakentamaan WRC-autoja. Fowler myöntää, että projektin alkuvaiheissa suomalaiseen WRC-talliin uskoi käytännössä vain tallin oma väki.

– Kun projekti alkoi, oli jonkin verran negatiivisuutta ilmassa, mutta ei se ehkä tullut sinänsä yllätyksenä. Lokaatio oli epätavanomainen tälle projektille, eikä meillä ollut mitään historiaa olemassa, Fowler muistelee Rallit.fille.

– Minun osaltani ehkä epäiltiin, että olen kyllä ollut insinöörinä M-Sportilla, mutta periaatteessa olin nobody. Moni ajatteli, että kun Toyota tulee, he palkkaavat Michel Nandanin tai Christian Loriaux´n, jotka ovat rakentaneet autoja.

Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Fowlerin mukaan Toyotan tiimiin on kuitenkin alusta saakka rekrytoitu meritoituneita ammattilaisia. Tiimi pyrki projektin saatuaan ajattelemaan asioita niin sanotusti laatikon ulkopuolelta.

– Ulkopuolelle ei ehkä näkynyt, että meillä oli joukko ihmisiä, jotka olivat olleet WRC:ssä jo pitkään. Me kaikki saimme tavallaan unelmalipun käteen, kun meille käytännössä sanottiin, että tehkää WRC-auto. Meidän missioksemme tuli osoittaa kaikki vääriksi ja näyttää, että me pystymme tähän, Fowler korostaa.

– Jollain tavalla negatiivisuus saattoi olla meille etu, koska kaikki katsoivat tuohon aikaan Volkswagenia ja Kris Meekea Citroenilla. He olivat tuhonneet kaikki muut parin edellisen vuoden ajan. Jos olisimme vain keskittyneet heihin ja yrittäneet kopioida heidän toimintatapansa, ei siitä olisi tullut mitään. Me yritimme unohtaa ulkopuoliset asiat ja tehdä itse omin keinoin parhaamme.

Tom Fowler ja Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Toyotan tekninen pomo korostaa menestyksen taustalla tiimihenkeä.

– Ihmisten väliset suhteet ovat yksi tärkeimmistä asioista. Täällä tarvitaan ihmisiä, joilla on tiettyjä taitoja. Se miten tiimi toimii yhdessä, on kaikkein tärkeintä. Kun me menemme ralliin, niin ainakin minun mielestäni, me menemme sinne joukkueena kuten jalkapallossa tai jääkiekossa, Fowler korostaa.

– Me emme ole vain ryhmä yksilöitä. Jokaisella on toki oma ruutu hoidettavanaan, mutta niinhän se menee jalkapallossakin, kun on laitureita, puolustajia ja hyökkääjiä. Jokainen kuitenkin haluaa, että joukkue menestyy.  

Katso alapuolelta Uuden-Seelannin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä